Steinaldermat

Her finner du litt info om det kostholdet jeg prøver å holde meg til. Det er ikke ment som kostholdsråd til andre, kun som en inspirasjon til andre som har vondt i magen. Skal du endre kosthold bør du gjøre det i samråd med lege/ ernæringsfysiolog.

Kort oppsummert

Ja: Planter og dyr.
Nei: Giftige og kunstige ting (korn, margarin, sukker, etc).
Mest mulig økologisk!

OBS: Denne siden er ikke på noen måte ferdig, og vil bli kontinuerlig oppdatert etter hvert som jeg kommer på mer og lærer mer. Dessuten vil det komme forklaringer på hvorfor du bør unngå tingene på Nei-listene.

Fett og oljer
Les mer om fett og oljer hos fitnessbloggen.

Ja:

  • Kokosfett
  • Animalsk fett, helst økologisk
  • Meierismør
  • Olivenolje, helst økologisk fra første (kald)pressing
  • Økologisk og bærekraftig produsert palmeolje
Litt:
  • Rapsolje (for lite mettet fett, litt for mye flerumettet fett)
Nei:
  • Margarin
  • Transfett
  • Solsikkeolje (alt for mye flerumettet fett, alt for lite mettet fett)
  • Soyaolje (alt for mye flerumettet fett, alt for lite mettet fett)
  • Maisolje
  • Palmeolje (sunn, men den utrydder regnskogen)

Planter (frukt og grønt)

Ja:

  • Salater / Grønne blader
  • Grønnsaker (Brokoli, agurk, paprika, tomat, asparges, etc.)
  • Løk
  • Bær
  • Sopp
Litt:
  • Frukt
Nei:
  • Korn
  • Bønner
  • Linser

Nøtter

(Merk at nøtter bør inntas i relativt små mengder, da de inneholder veldig mye kalorier)

Ja:

  • Macadamia (best!)
  • Paranøtter
  • Pekan
  • Kokos
  • Hasselnøtter
Litt:
  • Pistasj
  • Mandler (bør ligge i vann over natta før inntak)
  • Cashew

Nei:

  • Peanøtter (er ikke nøtter i det hele tatt)

Annet

Ja:

  • Fisk, helst vill fisk fra havet
  • Skalldyr/sjømat
  • Kjøtt (helst økologisk, «grass-fed» eller vilt)
  • Innmat
  • Fugl
  • Matsopp

Unngå:

  • Sukker
  • Kunstig søtning
  • Korn (Hvete, havre, bygg, rug, ris, mais, spelt, …)
    Les hvorfor hos Pål Jåbekk
  • Soya

26 responses to “Steinaldermat

  1. Hei! Dette er spennende! Men hvorfor ikke rapsolje/solsikkeolje? Og hvorfor ikke cashew-nøtter? Og hva med melk, syrnet melk og youghurt? 🙂

    • Flerumettede fettsyrer fra presset korn oksiderer lett, og kan bidra til betennelser i kroppen. Noen mener også at de øker faren for kreft. De inneholder dessuten alt for mye omega-6. Nå trenger vi riktignok noe omega-6, siden kroppen ikke kan lage dette selv, men det bør komme fra fisk. Dessuten tenker jeg at å spise ting som er laget av korn er feil, siden korn ikke fantes før mennesker begynte å leke med naturen. Da er det bedre å spise olivenolje som er en mer naturlig ting, og som inneholder enumettet fett. Du bør dog ikke steke eller varme opp olivenolje, bruk heller kokosolje som du finner på helsekosten.

      Melk som er pasteurisert og homogenisert inneholder typisk for lite fett og mye melkesukker, og mange av næringsstoffene er borte. Syrnet melk er bedre, for syrningen bryter ned laktosen så det blir mindre karbohydrater, og lettere å fordøye. Økologiske meieriprodukter er bedre enn vanlige, for kyrne spiser mer gress og mindre kraftfòr enn «vanlige» kyr. Dette gir mer omega-3 fettsyrer og andre næringsstoffer. Dessuten tror jeg de får i seg mindre hormoner, sprøytemidler, og antibiotika (lest i en bok fra USA, så det kan være forskjeller).

      De meieriproduktene med mye fett er nok ellers de beste, da de gir mye sunt fett og lite av det andre. Meierismør selvsagt, men også gresk yoghurt, kremfløte, vellagret ost. Merk at selv om gresk yoghurt med mye fett og lite sukker er ok, bør vi styre unna de norske yoghurtene med ti prosent (eller mer!) sukker. Det samme med biola og cultura med smak av bær – det er så mye sukker (i tillegg til laktosen) at insulinproduksjonen går i været.

  2. Ikke lov å spise cashew nøtter heller? jeg kommer til å være veldig sulten å følge denne dietten XD

  3. Dette ser interessant ut Øystein og jeg kunne tenkt meg å prøvd, men hva med øl? Det er jo laget av korn. Og enn whisky?

  4. Liker dette! Kommer til å følge med 🙂

  5. Du har palmeolje på JA lista, noe som er stikk i strid med den rådende oppfatningen blant mine kunder. Kan du utdype litt rundt dette? Det hadde vært veldig interessant å høre litt alternative teorier.

    • Hei. Mye av det som brukes i matvareproduksjon er produsert under dårlige forhold og på måter som både ødelegger fettets gode egenskaper, og ødelegger regnskog etc. Slik palmeolje anbefaler jeg ikke. Jeg har kun økologisk, bærekraftig produsert, kaldpresset palmeolje på Ja-listen. Denne oljen minner vel mye om kokosolje, som er mer akseptert. Begge to inneholder veldig mye mettet fett, og det kan jo skremme mange fra å bruke det. Men forskningen som for noen tiår siden konkluderte med at mettet fett var usunt var veldig dårlig, og det stemmer rett og slett ikke. Det er helt naturlig og sunt for mennesker å spise mettet fett – både animalsk og vegetabilsk. De selger økologisk palmeolje på iherb.com og andre helsekostbutikker på nett.

  6. Tilbaketråkk: Diettprat i Aftenposten | steinaldermannen.no

  7. Tilbaketråkk: Etter tre måneder med steinalderkost | steinaldermannen.no

  8. Fin liste med mye fornuftig. Hadde folk flest fulgt et slikt kosthold så er jeg overbevisst om at vesentlig færre ville blitt overvektige (noen overspiser samme f… men det handler vell mer om psykiske faktorer og svært uheldige gener hos enkelte), samt at man ville hatt vesentlig lavere forekomst av mange livsstilssykdommer og mindre forekomst\plager ved enkelte kroniske sykdommer som f.eks flere innen reumatismespekteret.

    Ang rapsolje er det viktig å velge den kaldpressede som faktisk inneholder endel bra stoffer som bl.a e-vitamin. Mange er kritiske pga det høye innholdet av erukasyre, men i små til moderate doser har man ikke greid å påvise negative helseeffekter, ingen studier på mennesker viser negative effekter, men store doser i dyrestudier viser økt risiko ift hjerte- og karsykdom (snakker da om svært store doser). Oljen er vell ikke helt steinalder, men rapsfrø har faktisk vært flittig brukt mange steder i østen i flere årtusener som smakstilsetning i mat. Riktignok små mengder. Er nok i minste laget med mettet fett. Et eksempel på hvordan vi gjør det hjemme hos oss er at jeg f.eks lager gryterett hvor jeg slenger oppi bra med smør, kaldpresset olivenolje og kaldpresset rapsolje. Såvidt jeg forstår blir fettsyresammensetninga da noe sånt som 40-40-20 (M-EUM-FUM, med ca 1:2,5 O3-O6) som jeg vil tro kan være kurrant for mange såfremt man f.eks krydrer maten litt i tillegg og bruker rikelig med grønnsaker som motvirker oksidering av flerumettet fett.

    Visste ikke at cashew ofte var utsatt for mugg, men man lærer noe nytt hver dag 🙂 Pistasj brukes endel hjemme hos oss. Pistasj og honning sammen med blåmuggost er en fin kombo som samboern er svært glad i (riktignok ofte på kjeks da), ikke akkurat paleo, men bedre som snacks enn mye annet vil jeg si.

  9. Tilbaketråkk: Lavkarbotull i Birkebeiner’n | steinaldermannen.no

  10. De fleste nøtter som ikke har skallet på er utsatt for mugg. Det kan være årsaken til at mange reagerer på nøtter, ikke nøttene i seg selv.

    Skal være forsiktig med å si at noe er feil, men usaltede cashewnøtter til blant annet matlaging er greit å bruke. Men som alt annet, det skal ikke overdrives.

    • Hei Svenn. Jeg har blitt mer usikker på dette med nøtter siden jeg skrev denne listen. Jeg har f.eks. lest at det er funnet mye mugg i paranøtter importert til Norge. Jeg er selv veldig glad i paranøtter, men fra tid til annen treffer man på en som smaker skikkelig… ja… muggent. Om dette er den typen mugg som kroppen ikke liker, vet ikke jeg. Jeg har f.eks. aldri smakt mugg-smak av peanøtter eller cashew.

      Det høres jo fornuftig ut det du sier om nøtter uten skall. Våre forfedre høstet og åpnet trolig nøttene kort tid før de spiste dem, i motsetning til nå, hvor vi får kjøpt svære poser med nøtter som ble høstet, knekt og pakket for lenge siden.

      Jeg merker at jeg kan bli litt tung i magen uansett hvilke nøtter jeg spiser, så jeg prøver å spise små doser om gangen.

  11. Tilbaketråkk: Skirenn på lavkarbo FAIL | steinaldermannen.no

  12. Hvorfor er belgfrukter på nei lista di og frukt bare unntaksvis. Frukt er ved siden av grønnsaker det som inneholder mest næring per kalori.

    Hva med insekter? Mer Paleo kan man vel ikke bli 🙂 Våre forfedre spiste endel av insekter. Mange kulturer gjør det fortsatt og noen sier det vil bli mer vanlig i fremtiden…

    • Insekter kan sikkert være på Ja-listen min, men jeg kan for lite om dette til å skulle uttale meg om det. 🙂

      Frukt er på unntaksvis fordi det typisk inneholder mye karbohydrater og da spesielt fruktose. Jeg påstår ikke at frukt er usunt eller inneholder lite næringsstoffer, men man kan fort legge på seg av det. Ved store inntak og vektøkning kan det bidra til helseproblemer som følger med fedme. Når det er sagt, spiser jeg frukt stort sett hver dag. Det er kanskje også grunnen til at jeg ikke går ned i vekt/fettprosent.

      Jeg tror våre forfedre spiste frukt unntaksvis, for eksempel på høsten. Kanskje det ga dem litt ekstra fett på kroppen før vinteren? Vi trenger ikke dette i dag, vi har varme hus og klær.

      Belgfrukter er på nei fordi de visstnok inneholder endel antibeitestoffer som vi ikke ønsker. At noe må behandles mye før det må inntas, tyder på at våre forfedre kanskje ikke spiste så mye av det heller. Dessuten inneholder vel mange belgfrukter endel karbohydrater, som igjen fort gir meg problemer med magen.

  13. Jeg går i gang på mandag, kutter meieri og tar noe frukt inn i kosten. Skal se om det har effekt på min betente slitne kropp. Tror jeg har en viss ide om hvordan dette skal gjennomføres nå. Har du noen erfaringer du vil dele setter jeg pris på det 🙂

  14. kva med valnøtter?

  15. Hva med potetmel og salt?

  16. Katrine Bauer Westbye

    Mandler er ikke en nøtt! Det er en sten frukt.
    Palmeolje skal man ha lite av fordi det ikke er så sunt.

    Jeg er absolutt overbevist over at steinaldermat = naturmat er sunt når det faktisk er det menneskene skal spise. Så er åpenbart riktig kost 🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s