Deilig Gresskarsuppe

_MG_7040Det er halloween og tid for gresskar! Gresskarsuppe er en klassiker, og kan smake alt fra ingenting til veldig godt. Jeg fikk smake en nydelig gresskarsuppe i Mathallen her forleden. Jeg tror det var biologisk dynamisk forening som lagde den, og fikk tatt et bilde av ingrediensene:

2013-10-31 17.36.51

Jeg kjøpte et økologisk Hokkaidogresskar i forbindelse med utdelig av kooperativposene. Det hadde vært ute i frosten noen netter, så bonden anbefalte meg å spise det relativt raskt. Så da ble det suppe noen dager.

Første gang jeg lagde suppa, bkte jeg gresskaret i biter i ovnen. Det var litt plunder og heft, så neste gang skar jeg heller opp i biter og kokte det – Mye lettere!

Så her følger en bildeserie av hvordan jeg lagde gresskarsuppe basert på biodynamisk forening sin herlige suppe:

1. Kutt gresskar, løk, gulrot, hvitløk og ingefær og kok opp under lokk med så mye vann at det akkurat ikke dekker grønnsakene. Blir det for mye vann, kan suppa bli tynnere enn du ønsker. Det er lettere å spe med mer vann etterpå enn å få suppa tykkere. Merk: Har du  kjøttkraft, f.eks. fra fårikål, er det yppelig å koke suppe på dette i stedet for vann.

gresskar kokes opp

Når grønnsakene er myke, kjører du stavmikseren nedi og moser alt til en jevn suppe. Vær alltid forsiktig når du arbeider med varm mat, og spesielt når du bruker stavmikseren.

gresskarsuppe med kokosmelk

Deretter tilsettes kokosmelk og krydder. Jeg brukte en boks (2dl?) god, tykk kokosmelk og en toppet t-skje spisskumin. Gi suppa et nytt oppkok, og smak til med havsalt og svart pepper. Jeg pleier å salte litt og litt inntil den «metalliske» smaken forsvinner. Hvis maten smaker salt, er det for mye salt. Hvor mye som skal til kommer helt an på hvor mye suppe du lager.

kjøtt i suppa om ønskelig

Om du er kjøtteter som meg, kan jeg anbefale stekt  strimlet svinekjøtt eller kylling i suppa, det passer utmerket.

Jeg liker også å tilsette en del fett i suppa, det gir god smak, tekstur og god metthetsfølelse. Kjøttetere kan bruke kokosolje, smør (evt. klarnet smør), mens veganere og vegetarianere kan gå for olivenolje.

ristede gresskarkjerner

For å pynte litt og tilføre med smak og aroma, kan jeg anbefale ristede gresskarkjerner. Jeg prøvde å riste ferske rett fra gresskaret jeg lagde suppe av, men deble ganske seige. Jeg ristet noen kjøpte tørkede, økologiske gresskarkjerner, de ble sprøe og gode. Risting gjør du enten i en stekepanne eller i ovnen, på medium høy varme, i omtrent 15 minutter. Vend om i blant.

ferdig suppe

Voilá, deilig, tykk suppe, med smak av høst!

2 responses to “Deilig Gresskarsuppe

  1. Tilbaketråkk: Deilig Gresskarsuppe

  2. Veldig god suppe, selv om jeg tok litt for godt i med citruspressen 🙂
    Hvordan takler den fryseren? Det ble litt mer enn jeg får i meg før høstferien.

Legg igjen en kommentar

