Omelett med grønnkål

_MG_7030Det er sesong for grønnkål nå, og i kooperativets poser får vi for tiden mengder med det grønne gullet. Selv kjente jeg lite til grønnkål tidligere i år, men nå er jeg litt mindre grønn. Jeg dyrker til og med grønnkål i potter på balkongen.

Men hva gjør man så med grønnkål? Den gjør jo ganske stor motstand hvis du spiser den rå. Her er noen tips:

  • Først og fremst skjærer jeg alltid vekk stilken. Jeg pleier i utgangspunktet å spise så mye som mulig av grønnsakene, men denne blir for tøff.
  • Varmebehandling gjør kålen lettere å tygge.
  • Olje, hvitløk og krydder gjør grønnkål himmelsk som tilbehør

Jeg lager ofte grønnkål som tilbehør til stekt kjøtt, men i dag tenkte jeg å ta for meg frokostvarianten. Omelett med grønnkål er en vinner her i huset:

Masse grønnkål i en panne

Varm en stor panne med olivenolje eller kokosolje. Tilsett hvitløk og masse grønnkål.

Grønnkål under lokk

Sett på lokk og la grønnkålen surre litt. Grønnkålen vil nå mykne opp litt og krympe i størrelse. Vend av og til så den ikke svir seg.

Svidd grønnkål

Og slik ser altså grønnkålen ut når den blir stekt på for høy varme – eller blir stående for lenge. Ingen grunn til å kjøre den så hardt som jeg gjorde i morges…

Økologiske egg

Klekk noen økologiske egg i en bolle. Tilsett havsalt og sort pepper (eller hva annet du føler for) og visp dem sammen.

Egg i panna

Hell eggene over grønnkålen. Vend om igjen og igjen slik at det blender seg skikkelig.

Omelett med grønnkål

Separer eggerøra i passende biter hvis du lager mye. Jeg bruke seks egg og en stor mengde grønnkål i dag, det ble til seks voksne kaker.

Omelett med grønnkål

Server med det du ønsker. God frokost!

Og hvis du trenger mer informasjon, spør google, og søk gjerne på «kale», som er det grønnkål heter på engelsk.

Skriv gjerne en kommentar hvis du har tips til andre måter å bruke grønnkål!

PS: Denne oppskriften fungerer like bra med spinat eller sukkerhatt i steden for grønnkål!

2 responses to “Omelett med grønnkål

  1. Jeg bodde hos en kompis utenfor New York City i fjor og han fikk masse grønnkål levert på døra. Jeg tok ansvar og spiste den rå. Yaargh! Det var ikke så veldig godt. Jeg skal prøve tipsene dine Garnes.

Legg igjen en kommentar

