Løvetann på menyen

Løvetann på menyen

Dagens beste tips kom fra Ren Mat, som skrev at vill løvetann visstnok har sju ganger så mye antioksidanter som spinat. Så da var det bare en ting å gjøre da regnet ga seg her i hovedstaden: Ut og plukke ugress!

Dette kan vel kalles kortreist, lokal mat. Jeg plukket likegodt løvetannbladene i egen bakgård. Det kan visst brukes til så mangt, men jeg spiste det rått i en salat med agurk, paprika, avocado, rucola, olivenolje og havsalt. Det smakte utsøkt.

6 responses to “Løvetann på menyen

  1. Dette var jo bra greier! Håper dette blir en trend , så forsvinner vel ugresset i hagen av seg selv. Hvordan var det på smak? Er så lenge siden jeg har spist løvetann blad.

    • Jeg synes det var ganske godt. Ville nok ikke satt meg ned i en eng og spist bare det, men det var godt sammen med andre ting. Og så er det jo greit å vite litt om hva som kan spises hvis man skulle gå seg vill i skogen 😉

  2. Spennende! Til inspirasjon.

  3. Jeg har latt meg fortelle at løvetann var en elsket urt blant munkene som kom hit tidlig i første årtusen. De brakte den med seg og den har visst trivdes her 😉

    Jeg plukket blomster til løvetannvann 🙂

    Smaker bladene bra, da?

    • Ikke rart det gror overalt hvis noen bragte det med seg, da blir det vel gjerne på den måten. Bladene passet veldig godt i salat synes jeg, de smakte ikke for mye. Jeg leste forøvrig hos Ren Mat at knopper kan stekes. Skal prøve det hvisd jeg finner noen som ikke er utsprunget ennå.

  4. Rettelse til min kommentar: Jeg skal gjøre løvetannvannet om til løvetannvin 😉

Legg igjen en kommentar

