Stekt okselever med spinat

leverPå lørdag kjøpte jeg en passe stor kladd (?) med okselever. Lever er full av jern, og skulle således være ypperlig påfyll for en blodgiver.

Man kan sikkert bruke lever til mye rart, men jeg gikk for det enkleste denne gangen: Stekt lever! Superenkelt og overraskende digg. Fremgangsmåte (i den grad man skulle trenge det) er som følger:

  1. Skyll og tørk levra, og skjær den i omtrent 1,5 cm tykke skiver
  2. Kvern sort pepper og evt. havsalt over
  3. Varm opp en stekepanne med ekte smør.
  4. Knus et par fedd hvitløk lett og ha i pannen.
  5. Stek på middels varme i noen minutter på hver side til den er gjennomstekt.
  6. Servér — Gjerne med stekt spinat.

2013-04-27 15.54.15

2013-04-27 15.56.31

2013-04-27 15.58.42

Voilá

Voilá

7 responses to “Stekt okselever med spinat

  1. ååå jeg klarer ikke å spise stekt lever. klarer det bare ikke. Men rå lever, det går bra (av en eller annen merkelig grunn…! ) 😉

  2. stekt lever er godt, ja. Men hva slags okse var det? En oksen som ikke beitet og spist korn og soyamel kan kanskje ikke regnes som steinaldermat? Eller har de ammekyr på denne forretningen?

    • Jeg vet de har økologisk kjøtt der, men jeg har ingen grunn til å tro at dette var økologisk okselever. Og den er sikkert uansett ikke fra en okse som har levd kun på gress, og den har således trolig ikke optimal fettsyrebalanse etc. Likevel tror jeg dette er nærmere steinaldermat enn mye annet vi kan spise 🙂

  3. Vi får gjøre så godt vi kan, tenker jeg. Mine valg i dag er så mye bedre enn for ti år siden. Både for min egen kropp, men også for dyra og miljøet. Jeg skal ikke redde verden, men ta noen bitte små skritt i hva jeg mener er riktig retning.

    Å spise lever er et godt valg. Innmat må ikke falle ut av kosten vår, vilket jeg trur den nesten har gjort. Jeg har lammelever i fryseboksen. Hva kan jeg bruke den til, mon tro?

  4. Dette ser godt ut, i dag blir det stekt lever til middag. Men, tror jeg kommer til blande finhakket løk i stekepannen, sammen med spinat og lever, selvsagt!
    Etter at vi la om til lchf for 1 1/2 år siden lager jeg leverpostei av svin, lam og okse-lever og det er utrolig godt! I dag blir det stekt lever, for første gang siden jeg var liten. Spennende!

Legg igjen en kommentar

