Oslo Kjøttsenter

For et par måneder siden dukket det opp en ny forretning midt på Grønland: Oslo Kjøttsenter. Endelig fikk jeg rotet meg ned dit på handletur!

Siden jeg bor på Tøyen, er jeg ofte innom Grønland, men stort sett har jeg bikkja med, og da kan man ikke gå inn på et kjøttsenter. Evt. kjører jeg bil, og parkeringsmuligheter vokser ikke på trær på Grønland. Men i dag tok jeg altså en spassertur ned i solen, tok en kaffe Americano på Evita, handlet litt makrell hos Flyvefisken, kjøpte en god rødvin på Grønland Basar, og besøkte kjøttsenteret.

Oslo Kjøttsenter inne

Oslo Kjøttsenter, inne

Jeg ba den ungen mannen om tips til hva jeg skulle kjøpe, men det var et vanskelig spørsmål. Hva liker du best, spurte han. Vel, jeg kom hit for inspirasjon, sa jeg, for kanskje å kjøpe noe annet enn det jeg finner på Rema, nor litt mer spennende. Etter litt frem og tilbake viste det seg at de hadde litt av hvert spennende, og han anbefalte bl.a. lammekjøttdeig.

Det som dog fanget min interesse mer, var de fire oksehalene de hadde bak disken. Alle skryter av oksehalesuppe, så jeg gikk for en hale. Den ble kuttet opp mens jeg ventet, de har en stor båndsag i butikken. (Det står en oksehalesuppe og koker på ovnen i skrivende stund, mer om det siden). 65 kroner per kilo, det var jo ikke store slanten!  Jeg spurte den unge kjøpmannen om han syntes oksehale var godt, og om han hadde noen tips til tilberedning, hvorpå han svarte: «Jeg spiser egentlig ikke så mye kjøtt, jeg» (!!)

Jaja, det var jo litt pussig, men han var jo hyggelig og hjelpsom, så det får bare være. Han solgte meg også et halvt kilo okselever, og dét spiste han selv, så der fikk jeg tips. Dagens lunch ble derfor noen skiver pannestekt lever med spinat og sort pepper. Digg. Og fersk okselever solgte de altså for 39 kroner per kilo. Ikke vet jeg hva det vanligvis koster, men jeg synes det var rasende billig. Og så så sunt da!

Oslo Kjøttsenter

Oslo Kjøttsenter

Midt oppe i dette glemte jeg selvsagt å spørre om alt det jeg hadde planlagt å spørre om, f.eks. om noe av kjøtte de selger er økologisk og evt. fôret med gress (i steden for kraftfôr), så det får jeg gjøre neste gang. For jeg skal garantert tilbake!

2 responses to “Oslo Kjøttsenter

  1. nettopp, de burde oppgi hva kjøttet deres spiste! De fleste spiser nok kraftför, inkludert økologiske. Der er raser som limousine, charolaise og kanskje hereford som spiser mye gress. Men mange av dem, igjen, blir f
    öret med korn og soyamel 😦 .Må nesten finne en riktig bonde direkte

    • Jeg fikk flere opplysninger fra dem på facebook, og de kan trolig opplyse om slike ting om man spør. Og de kan sikkert skaffe litt av hvert på bestilling, som de fleste kjøttbutikker (og ferskvaredisker i daglivaren) kan.

      At kjøttproduksjonen her til lands er avhengig av soya fra Brasil, er et stort problem. Markedskreftene rår, og folk vil ha billig mat… Vi har god plass her til lands, og store områder kunne blitt brukt til beite og dyrking av gress til vinteren. Men her må politiske virkemidler på plass. Bonden må kunne leve av det, og folk må vite fordelene med skikkelig kjøtt.

Legg igjen en kommentar

