Behandling av orkideer

2013-04-14 18.32.39[(Off topic] Jeg liker orkideer. Jeg har en del selv, og jeg har gitt bort i gave mange ganger. De er vakre, og de krever lite stell. Likevel har jeg lagt merke til at veldig mange kaster dem etter de avblomstrer første gang. Derfor tenkte jeg å skrive ned de få, enkle tingene jeg gjør for å holde mine i live.

Orkideer blomstrer lenge, gjerne flere måneder sammenhengenede. De kommer dessuten tilbake igjen gang på gang, så lenge du ikke glemmer dem helt. Jeg har ikke verdens grønneste fingre, men flere av orkideene mine har jeg hatt i mange år, så noe gjør jeg nok riktig.

Orkide

Jord. Orkideer må ikke plantes i vanlig blomsterjord. De krever en spesiell type jord, eller «medium» som det gjerne kalles. Når du kjøper en orkide, vil du se at den blir levert i en gjennomsiktig plastpotte med en slags bark. Poenget med denne barken er at den skal kunne holde på fuktighet, samtidig som den skal være så luftig at røttene ikke råtner. La orkideen din være i denne potta og bytt ikke jorden.

2013-01-06 12.49.35

Lys. Orkideer trenger lys, men skal ikke ha for mye direkte sol. Om du kan ha dem i vinduskarmen avhenger av solforholdene. Hos oss står noen i vinduet på den siden vi har litt morgensol, og noen lenger inn i rommet. Merk at orkideer også helst skal ha lys på røttene! Dette er årsaken til at de leveres i gjennomsiktig plastpotte.  Du bør derfor sette plastpotta i en potte av glass, ikke porselen. Glasset kan godt være farget eller «frostet», så lenge lyset slipper til røttene.

Blomst

Vann. Omtrent en gang i uken bør du vanne dine orkideer. Hos meg er det en av rutinene på søndager (i tillegg til klipp av hundens klør og stryking av skjorter til neste uke). Jeg tar alle med meg på kjøkkenet, og fyller opp glasspottene til randen, slik at all jorda/barken er under vann. Så lar jeg dem stå der mens jeg gjør noe annet. Det er ikke så farlig om de står i en halvtime eller en halv dag, poenget er at barken får trukket til seg vann. Mange skyller også bare gjennom barken. Det viktigste er at du lar vannet renne helt av etterpå, slik at orkideene ikke blir stående i vann etterpå. Merk at du må følge opp med slik vanning uansett om planten har blomster eller ikke. Jeg har aldri gitt orkideene mine gjødning, men jeg ser at de selger det rundt omkring.

2013-04-14 18.33.02

Stell. Etter at en orkide blomstrer av, kan du velge om du klipper ned stilken eller ikke. Noen ganger kommer nye skudd fra gamle stilker, andre ganger kommer nye stilker nedenfra. Selv liker jeg best å se dem vikse fra jorda hver gang, og jeg synes ikke stilker uten blomster er så pene så jeg klipper dem som oftest ned.

2013-01-06 12.08.59

Orkideer vokser seg mot lyset, og blir derfor ofte skjeve. Jeg pleier å rotere pottene slik at stilken holder seg mest mulig rett oppover. Det er også vanlig å binde opp stilkene. Ver dog forsiktig med dette, da ferske stilker lett brekker. Om så skulle skje, vil et nytt skudd dukke opp i «såret» etter et par uker.

orkiderøtter

Røtter ute på eventyr

Ofte ser man røttene vokse opp av potta og ut i rommet, gjerne hit og dit i det reneste kaos. Jeg har sett blomsterhandlere knekke dem av, bøye dem og prøve å gjemme dem, en selv lar jeg dem vokse fritt. Jeg synes det er stilig! Og siden de tar opp lys, tenker jeg at det sikkert er bra å la dem drive på slik. Du kan forresten se på røttene om orkideen din kommer til å overleve eller ikke. Om røttene er grønne og skreke, har den gode sjanser. Fortsett med behandling som beskrevet over her, og den vil komme tilbake med flotte blomster. Om røttene er flate, bleke (grå eller gule/brune), vil jeg si det ser dårlig ut.

Spreke orkiderøtter

Spreke orkiderøtter

Døde orkiderøtter

Døde orkiderøtter

Juks. De siste årene har det kommet orkideer med veldig sterke farger. Jeg falt for fristelsen og kjøpte en knall/dyp blå orkide her for noen måneder siden. Da jeg kom hjem, oppdaget jeg at det hele var juks! De to stilkene hadde begge et hakk ganske langt nede, hvor det var tydelige spor etter blåfarge. Også en av røttene hadde spor av blåfarge. En av knoppene sprang ut etter den kom i hus, og denne var mye mindre bå enn de andre. Jeg tipper at de har tatt en helt vanlig hvit orkide og «matet» den med blått vann. Frekt! Neste gang den blomstrer, vil den altså være hvit, og ikke blå. Og den var ikke billig…

Blå orkide

Blå orkide

29 responses to “Behandling av orkideer

  1. Såvidt meg bekjent, finnes det ikke blå orkideer, men mange vil ha det. Husker når jeg jobbet i blomsterbutikken, vi brukte en slags sprangmaling for å få de blå..

  2. Hva mener du med å klippe ned stilken?

    • Altså, etter hvert vil blomstene vissne og falle av. Da sitter du der med en plante bestående av røtter, noen store grønne blader, og en stilk uten blomster på. Da kan du altså vurdere å ta fram saksa og klippe av stilken nederst. Da vil det komme en ny stilk neste gangd en bestemmer seg for å blomstre.
      Om du derimot lar stilken stå eller klippe den høyt oppe, kan det hende at det kommer et skudd fra den gamle stilken.

      • Altså klippe helt nederst ved de grønne bladene. Helt nede ved potta? Høres jo brutalt ut!!

      • Helt nede ved potta ja. Det er jo ikke så brutalt når vi vet at det kommer ny(e) stilk(er) etter en stund. En stilk uten blomster på er jo ikke så pen å se på uansett? Merk at du ikke skal klippe av de grønne bladene da, kun stilken! 🙂

  3. Unni Evenrud

    Har 6 orkideer, og de står i vann hele tiden, de blomstrer og blomstrer.

  4. Astrid Berger

    Hva med lus og evt. Sopp. Hvordan behandles det?

  5. Astrid Berger

    Mine «lekker» litt seig saft og så ser det ut som de har fått vorter på undersiden av bladene. De blomstrer villig vekk, men mener dette må være noe feil.kanskje noen har et godt råd?

    • Hvor står orkideene i forhold til lys og sol og slikt?

      • Astrid Berger

        De står i et velstående vindu med sol på ettermiddagen. Vinduet har noe skygge fra store trær

    • Jeg har ikke hatt dette selv, men jeg søkte litt på nettet. Det er mange som har hatt slik klissete saft på sine orkideer, men det virket som om dette var vanlig og at det skulle gå over av seg selv. Ang. de vortene så leste jeg at dette kunne være begynnelsen på nye røtter, i alle fall hvis de er under bladene ganske nært stammen.

  6. Mange av røttene utenfor pottene visner jo etter hvert . I alle fall hos meg. Kan jeg bare klippe bort røttene på utsiden av pottene når de blir grå og ikke grønne lenger ?

    • Ja, visne røtter kan du bare klippe vekk. Men er de spreie og fine bør du nok la dem være. Hvis røttene knekker, vil de typisk visne. Jeg har sett ansatte i blomsterbutikken være veldig brutale med røttene, det er litt synd.

  7. Jeg klipte nettopp bort de lange røttene på alle orkideene mine. Woops.

    • Ai ai ai.. jaja, kan godt hende de klarer seg likevel, spørs hvordan det står til ellers vil jeg tro. Min erfaring er i alle fall at de med mest eller flest røtter får de lange stiller med mange og flotte blomster, og glerne nye stilker før de forrige visner osv.

  8. Berit Mjøen

    Hei. Glad for å finne dette på nettstedet ja. Hører til de som ikke får til nye blomster etter avblomstring. Men nå har jeg klippet ned stilken og fjernet visne luftrøtter. Det visste jeg ikke at jeg skulle gjøre før. Skal de som er avblomstret også stå i lyset, eller skal de ha en hvileperiode? Ønsker veldig å få de til å blomstre på nytt. De skal vel ikke stå i vann forstår jeg? Men de medfølgende orkide pyntekrukkene er alltid av keramikk. Gjør det noe? Det er jo penere enn gjennomsiktig glass.

    • Hei Berit! Jeg gir mine orkidéer samme behandling både når de blomstrer og når de ikke blomstrer, og uansett årstid. Glasspotter, vannbad på søndager, og mye lys. Det finnes mer avanserte måter å behandle dem på, men jeg gjør det enkelt og det fungerer bra. Det kan gå noen måneder mellom hver blomstring, men de kommer alltid tilbake med denne behandlingen. 🙂

  9. Dette stemmer overens med hvordan jeg steller mine orkideer. Jeg har et stuevindu, et sånt stort et ved siden av verandadøren, og syntes vinduet var kjedelig. Inntil jeg fant på å fylle det med orkideer. I alle slags nyanser av hvitt, rosa og fuchsia. Ca. 8-9 togrenete i full blomst fyller vinduet.
    Når de er avblomstret, tar jeg dem inn på kjøkkenet (sørvestvendt) og plasserer dem i vinduskarmen pluss på kjøkkenbordet rett innenfor. Om sommeren drar jeg ned rullgardin midt på dagen/ettermiddagen.
    Jeg gjør forskjell på vanning av orkideer i blomst og «på vent». Er de i blomst, er jeg forsiktigere med vanning. Har erfart at dersom jeg vanner for ofte (f.eks. hver uke), holder de ikke så lenge. Jeg pleier å sjekke dem ofte, og ser jeg at de er litt slappe, vanner jeg. Med slappe mener jeg ikke den naturlige avblomstringen som skjer etter hvert. Da blir blomstene litt gjennomsiktige, «stripene» i blomsterbladene blir tydeligere, og blomsterstilken blir gul. Slappe blomster som trenger vann, har like fin grønn blomsterstilk og fine fløyelsaktige blomsterblader, bare altså litt slappe. Når de får vann, blir de helt spreke og fine igjen i løpet av en dag eller to. Man bør også sjekke bladene, er de slappe og hengende, er også det et tegn på at planten trenger vann.
    Når jeg vanner, tar jeg plantene inn under en kran med dusjsprut på kjøkkenet. Jeg lar dem stå under dusj gjerne et par minutter eller mer, og setter dem så fordelt på oppvaskbenken, i oppvaskkummen og på rist på kjøkkenbenken og lar dem renne godt av seg. Som regel vanner jeg om kvelden og lar dem stå og renne av seg over natten. De MÅ ikke stå med «bena» i vann.
    Jeg gjødsler de orkideen jeg har på vent, hver annen uke. Med spesiell ORKIDEGJØDSEL. Man må ikke bruke vanlig blomstergjødsel, da den er for sterk.
    Jeg både klipper stilkene av helt ved roten og lengre oppe. Litt forskjellig, bl.a. etter hvor friske og fine stilkene ser ut. Fordelen ved å klippe høyere oppe på stilkene, skal være at de da kommer raskere tilbake har jeg hørt. Det er ikke noe jeg spesielt har erfart. Men personlig foretrekker jeg å klippe helt ned ved bladroten, da de nye stilkene ikke blir så høye som en fortsettelse av tidligere stilker.
    Til slutt. Min erfaring er at ny blomstring er individuelt. Jeg har nå en orkide som kom med to nye skudd (nå lange stilker med knopper) allerede mens den fortsatt sto i blomst i august. Videre står orkideene lengre når man får dem igjen selv. Logisk kanskje. Da er de skikkelig akklimatisert og har vist at de trives i sitt nye hjem. Orkideene har jo vanligvis en lang reise bak seg før de havner i våre stuer, og man må alltid regne med noen knopper ytterst tørker inn f.eks., spesielt om vinteren.
    Det koster mye å kjøpe orkideer, men de står lenge og kommer tilbake bare man steller dem og har tålmodighet. Det kan gå fra direkte nyblomstring til mange måneder før nye skudd kommer, men er verd det.

  10. Marit Tora Standal Wyller

    Hei, jeg har forsøkt å finne svar flere steder uten å lykkes. Kanskje kan jeg få hjelp her? Jeg har en orkidé som har fått 4 små bladkranser oppe på stenglene. Disse har utviklet en liten luftrot hver. Foreløpig er ikke de lengre enn 2-3cm. På en blomsterforretning fikk jeg vite at jeg ikke burde plante dem i potter før røttene var minst 4-5cm. Nå er imidlertid både morplanten og de nye bladrosettene svært slappe. Fins det et godt råd for hva jeg bør gjøre?

    • Jeg har ikke peiling på dette, men jeg ville klippet løs de nye plantene og plantet dem for seg selv. Husk å bruke bark eller lignende, de må ikke plantes i jord. Og så kan du jo vanne alle plantene litt, det hender at slappe planer kommer seg etter en runde med vann.

  11. Oddvar M. Nedland

    Vi har mange og flotte orkideer synes vi . Vi lurer på hvorfor de grønne bladene periodevis blir gule . vVi tar bort et gult blad og noen dager seinere er et nytt blad i ferd med å gulne .

    • Jeg vet ikke helt hvorfor dette skjer. Så lenge det kommer nye blader kan det jo være en naturlig del av plantens liv. Om bladene gulner og dør uten å bli erstattet, kan det jo være at de ikke har det optimalt med tanke på vann, lys, næring eller temperatur.

  12. Nå slipper jeg å bli deprimert hver gang jeg tror jeg har tatt livet av en Orkide:-)

  13. Aud Lodden Boine

    Jeg har et luksusproblem:
    Plantene blomstrer en-to ganger i året, røttene er friske og fine, De står under lamper i mørketida, og de blomstrer villig selv om de står i vinduet og det er is-rand inne nede på vindusruta like bak pottene, -40 grader ute og stuetemperaturen varierer fra 13-27 grader. De blir skjerma for sollys om sommeren. Fantastiske planter! Jeg har stor glede av dem!
    Men de grønne bladene blir så STORE og svært få blad gulner. Plantene blir så plasskrevende og store. Hva kan jeg gjøre for å få de grønne bladene mindre?

  14. Hei. Jeg lurer på hvorfor det kommer perler nærmest som kvae på Orkidé stilken. Og den orkidé blomstrer fantastisk store blomster i 3 år. Har 2 stk. Men den ene seig perler på stilken.

  15. Jeg har fått barn på en av orkidéene mine. Tidligere – for ca 6 år siden – døde både «mor» og «barn» etter å ha bllitt skilt ad, selv om jeg utførte prosessen etter nøye beskrivelse fra en nettsidespesialt i orkidéer. Hvilke metoder vil virke best, tro? Nå har planten også begynt å sende ut en ny bomsterstengel. Derfor tenker jeg det er ekstra viktig å gi næring + skille mor og barn fra hverandre. Jeg har kjøpt bark og gjort alt klar, vet bare ikke hvor jeg skal klippe, og hvor mange stengler av de fire eksisterende som skal/må/ikke kan komme ned i barken i potten i sin nye «tenåringstilværelse»
    Vennlig hilsen 2V=Tove

Legg igjen en kommentar

