Steinaldersuppe

2013-02-23 19.00.59Suppe er ypperlig mat på en søndag. Glem posesuppe, lag suppa selv! Du trenger: God tid, kjøtt, grønnsaker og krydder!

Skaff deg et godt stykke kjøtt, gjerne med bein og hud og mye fett. Jeg kjøpte dette stykket på Ica.
2013-02-23 15.37.49

Del kjøttet opp i passe store kubber. Skjær ikke vekk noe som helst! Her skal alt brukes.

2013-02-23 15.39.26

Legg bitene i en kasserolle og fyll opp med vann så det dekker kjøttet.

2013-02-23 15.41.25

Kok opp og la det småkoke under lokk i 2-3 timer.

2013-02-23 15.47.16

Kutt opp dine favorittgrønnsaker. Jeg brukte sellerirot, gulrot, selleristang, persillerot, fenikkel, løk, etc.

2013-02-23 18.29.20

Tilsett grønnsakene mot slutten av koketiden. Hvor lenge du skal la grønnsakene koke avhenger av hvor store biter du lagde, og hvor myke du vil ha dem. Et sted mellom 10 minutter og en halv time skulle være passe.

Tips: Hvis det blir for lite vann, kan du koke opp litt vann med en vannkoker og helle i suppa. Da unngår du å stoppe kokingen av suppa.

2013-02-23 18.37.28

Du vil se at kjøttet slipper beina og blir veldig mørt, etter så lang tid på varmen (akkurat som med fårikål).

2013-02-23 18.59.22

Smak til med salt og sort pepper, og server. Husk at det er bedre å salte for lite enn for mye, la heller gjestene få salte mer selv.

2013-02-23 19.01.26

Har du tips til hvordan denne suppa kan gjøre enda bedre?

7 responses to “Steinaldersuppe

  1. Hei,
    Hvis du steker kjøttet/bein/skinn først har ihvertfall jeg lært og erfart at kraften får en mye bedre smak, jeg steker alt fra kylling bein til oksehaler og dersom jeg lager kraft på kraftbein får de seg en tur i stekeovnen før jeg setter i gang med kokingen. Men næringsrikt er det uansett! 🙂

  2. Selvikvaag: Steker du det i en stekepanne først? Eller i selve kasserollen?

  3. hei dere,

    http://selvikvaag.wordpress.com/2013/03/03/kraft-kylling-okse/

    Her er link til det jeg gjorde sist, da stekte jeg i stekepanne, både kyllingskrott (her kastes ikke kylling skrotten, den stekes og kokes) og okse halen ble også stekt i panne. Men bein ville jeg nok egentlig bare slengt i ovnen på ca 225 grader til de blir gylne. Det er helt sikkert en smak sak og når du bruner alt får jo kraften en mørkere farge, så skal du ha en lys saus eller suppe er det nok best å ikke steke først, men hos meg går smak først og da synes jeg det blir best kraft hvis alt stekes først.

    Noen ganger hvis det blir mye skum passer jeg også på å skumme av kraften sånn at det ikke setter dårlig smak på kraften, men vanligvis går det bra uten.

    Jeg har byttet ut lørdagsdynegrøten med suppe eller andre langtidskokende retter. Veldig næringsrikt og akkurat hva vi trenger nå på våren etter en lang vinter.

    -Stine

  4. Nam, det ser kjempegodt ut! Spennende dette med steinalderkost!

Legg igjen en kommentar

