Birkebeiner’n svarer på mitt innlegg

2013-02-18 20.39.04Årets første utgave av Birkebeiner’n kom for noen dager siden, men jeg har ikke fått sett på det før nå. Overaskelsen var stor da jeg oppdaget at mitt eget blogginnlegg var gjengitt i bladet!

Etter en forkortet versjon av mitt innlegg, følger et langt svar fra ernæringsfysiolog Morten Mørland. Han svarer ryddig og greit, men viker naturligvis ikke altfor mye fra det han har skrevet tidligere. Dog skriver han at en LCHF livsstil for de fleste i befokningen kan representere en sunn forandring. Så det er da noe!

2013-02-18 20.38.32

Jeg skal ikke påpeke på nytt hva vi er uenige i, men heller komme med en innrømmelse: Min taktikk med lange skirenn på bare vann har ikke akkurat fungert optimalt, så jeg kommer til å skifte taktikk på birken. Slapp av, jeg kommer ikke til å gå tilbake til pastaoppladning i en uke før, men det blir mer karbohydrater. Detaljer kommer etterhvert.

5 responses to “Birkebeiner’n svarer på mitt innlegg

  1. Jørn M. Vikse

    Det jeg syntes var litt morsomt var at han skrev om Ferry/Odd/Mjøndalen og mente at dette ikke kunne måle seg med alle som hadde lyktes med høykarbo før 🙂 Ehhh ja, de fleste lyktes med treski før 1972, klassisk før Bill Koch, Samlede ski før Bokløv…….fyll ut listen selv. Når alle gjør det samme er det vel ikke oppsiktsvekkende at det er det de lykkes med. Jeg tror på ketoadapted trening/konkurranse sannsynligvis med påfylning under lange løp (ala Colting). Lykke til i Birken. Da er vi der begge 🙂

    • Godt poeng, Jørn! Allment aksepterte sannheter er vanskelige å snu, men vi ser jo at fler og fler innser at høykarbo-kjøret ikke er eneste vei til suksess. Jeg planlegger noen uker med relativt lite karbohydrater nå fram til birken, men kommer til å fylle på med noe sportsdrikk gjennom selve rennet. Det er jo temmelig unaturlig for kroppen å drive idrett i så lang tid uten stans, og da må man kanskje til med litt unaturlig mat/drikke. Mark Sisson anbefaler jo folk å slutte med marathon og slikt… 🙂

  2. Flott at de tok seg tid til å svare 🙂 Jeg synes det er synd at det vektlegges så lite at vi er forskjellige. Noen har anlegg for 100 meter, andre for maraton. Såklart vil det være sånn i matveien og, noe trives best på lavkarbo, andre trives best på høykarbo, om man presterer godt i idretten man driver, spiser mest mulig uraffinert mat og ideelt sett får de fleste karbohydratene fra frukt, rotfrukter og litt nøtter så tror jeg mange kan yte topp selv om makrofordelinga vil være forskjellig avhengig av din kropp, genetikk, type idrett, hva du trives med osv 🙂

  3. Tilbaketråkk: Tok jeg feil om skirenn og lavkarbo? | steinaldermannen.no

Legg igjen en kommentar

