Shepherd’s pie uten poteter

2013-02-04 18.17.18Den klassiske engelske retten Shepherd’s pie (gjeterens pai) lages egentlig med potetstappe som hovedingrediens. Mange ønsker som meg å unngå så mye karbohydrater i maten, og da er det godt at det finnes alternativer. Denne retten er så god at det hadde vært synd å måtte begrense seg…

Har du laget den før, er alt du trenger å vite at potetstappen kan byttes ut med bomkålstappe. Ellers kan du lage den som du pleier.

Har du ikke laget den før — frykt ikke — det er såre enkelt. Du trenger omtrent dette (aka. bruk det du har):

  • En pakke kjøttdeig av storfe eller lam
  • En løk
  • Et par selleristilker
  • En gulrot eller to
  • Et stort blomkålhode
  • Ekte smør
  • Hvitløk
  • 1-2 dl kraft
  • Krydder, f.eks. timian, kajennepepper, svart pepper, salt
  • Revet ost, om du spiser meieriprodukter

Stek kjøttdeig, raspet gulrot og kuttede grønnsaker, tilsett krydder og kraft og la den putre. Kok blomkålen til den er mør (jeg dampkokte min, du kan også bake den i ovnen om du vil). Mos blomkålen med en stavmikser, tilsett rikelig med smør og mos litt mer. Hell kjøttblandingen i en ildfast form. Fordel stappa over. Ha til slutt litt revet ost over om du vil.

2013-02-04 18.15.27

2013-02-04 18.16.15

2013-02-04 18.17.18

 

PS: Neste gang skal jeg prøve med sellerirot i stedet for blomkål. Tror det kan bli en hit!

7 responses to “Shepherd’s pie uten poteter

  1. Egentlig forstår jeg ikke hvorfor søtpotet er paleo og ikke potet? Næringsmessig er de svært like, eneste nevneverdige forskjell er at søtpotet inneholder svært mye vegetabilsk A-vitamin. Potet har jo eksistert svært lenge, er en rotvekst som innehar svært like egenskaper som mange andre rotvekster. Jeg skjønner jo at korn, raffinerte planteoljer, sukker og melkeprodukter ikke er paleo. Foruten vanlige bønner og linser skal man jo strengt tatt ikke spise peanøtter, kaffe og kakao heller. Potet har vært brukt til mat lenger enn søtpotet. Vet ikke hva dine tanker er om dette, men sliter med å finne særlig gode paleoargumenteter for å ekskludere potet 🙂

    • Poteten er vel ganske lik søtpoteten i antall karbs ja, selv om vanlig potet kanskje har noe mer stivelse enn søtpoteten. Det jeg har hørt om søtpotet, er at karbohydratene visstnok tas opp saktere, og at søtpoteten (i alle fall de oransje) har mengder med betakaroten (mer enn gulrot tror jeg).

      Forøvrig spiser jeg potet i blant (f.eks. hos svigers i dag), men prøver å begrense det noe. Jeg prøver også å spise relativt begrenset med søtpotet. Jeg tror ikke poteten i seg selv utgjør noen helserisiko, men problemet oppstår når have tallerkenen fylles med poteter eller potetstappe.

      Når det gjelder shepperd’s pie brukte jeg blomkål i stedet for potet, og røstipotetene lager jeg nå heller med sellerirot enn potet. Selleriroten har mye mindre karbohydrater enn potet. Men litt potet er greit hos meg altså.

  2. Jeg liker både søtpotet og vanlig potet og anser begge som paleo 🙂 De inneholder såvidt jeg kan se 21 gram stivelse hver pr 100 gram. betakaroten og vegetabilsk A-vitamin er det samme, her er jo søtpoteten overlegen. Mange på paleo er jo slett ikke redd for mye karbo heller, men det får vell være opp til hver enkelts preferanse 🙂 Jeg synes uansett det er merkelig at mange ekskluderer poteten, men ikke søtpoteten. Leste at poteten har vært dyrket fra rundt 10000 år siden, mens søtpoteten først gjorde sin ankomst ved dyrking for omtrent 5000 år siden…

    • Jeg er vanligvis ikke så opptatt av mengden karbohydrater, men akkurat for øyeblikket prøver jeg å ligge lavt pga. treningsmål. Planen er å øke fettforbrenningen (bli mer fettadaptert), minske fettprosenten litt, og kunne holde ut lenger på relativt høy intensitet i lange skirenn. Men ellers er litt potet helt greit hos meg ja.

  3. Jepp, en må se an ting ift mål, personlige preferanser etc 🙂

  4. Hei leste artikkelen i birkebeinern .. Overskrifta imponerte, resten bar avsted til lala land 🙂

    Tykktarmskreftkosthold

  5. Hei
    Prøvde paien og det ble veldig bra. Ang topping så bruk BÅDE sellerirot og blomkål. Evt 0,5 dl fløte i jevningen også med litt muskattnøtt i og en eggeplomme 🙂

Legg igjen en kommentar

