Røstipoteter uten potet – paleo sweet potato hash browns

to av hver

to av hver

Røstipoteter er en klassiker, men potet er som kjent mye karbohydrater i forhold til andre næringsstoffer. Men poteten kan enkelt byttes ut med andre ting. Søtpotet for eksempel. Eller sellerirot.

Riktignok inneholder søtpoteten nesten like mye stivelse som andre poteter, men det er forskjeller. Den skal gi mye tregere blodskkerstigning enn vanlig potet, og den inneholder mengder av antioksidanter.

Selleriroten derimot, inneholder bare en brøkdel av karbohydratene til poteten, men smaker veldig godt. Jeg bestemte meg for å prøve røstipoteter av begge deler til middag i dag. Jeg brukte følgende:

  • En stor søtpotet
  • En halv sellerirot
  • To økologiske egg
  • smør
  • krydder (f.eks. hvitløk, chili, ingefær, koriander, kajennepepper)

Jeg skrellet og raspet de rå røttene, og stekte dem i stekepanne med lokk i ca 10-15 minutter. Jeg blandet deretter inn et pisket egg i hver panne, og delte blandingen opp i passe små kaker. Stekte så videre i omtrent ti minutter uten lokk.

Vanskelig å si hvilken type som ble best, så neste gang tro jeg like godt jeg blander sammen søtpotet og sellerirot…

Oppdatering 2013-02-03

Etter å ha laget dette flere ganger den siste tiden, har jeg kommet fram til en noe bedre metode så de holder seg sammen. Og sellerirot fungerer bedre enn søtpotet, evt kan du blande.

Skrell og rasp sellerirot (evt. søtpotet)
Stek på middles høy varme uten lokk, så en del vann får dampe vekk
La så blandingen avkjøle seg til romtemperatur i en bolle
Pisk et antall ønskede egg lett, bland i krydder
bland egg og selleriroten
Stek på ganske høy varme, snu dem når de får ønsket stekeskorpe

8 responses to “Røstipoteter uten potet – paleo sweet potato hash browns

  1. Nam, etter tur til USA og mye sweet potato fries har vi blitt fan av den søte poteten!

  2. Også kan jeg tipse om å bruke søtpotet i omelett, veldig godt!! Spesielt sammen med blåmuggost, men det kan kanskje ikke du spise …

    Stek potetskiver først til de blir litt svarte i kanten og så fortsett som du pleier med omelett.

  3. Hei !

    Jeg jobber for nettstedet Alleoppskrifter.no der brukerne kan søke gjennom titusener av oppskrifter fra norske mat nettsteder og mat blogger.

    Jeg la merke til at du har et stort antall smakfulle oppskrifter i bloggen din og jeg vil gjerne foreslå deg til å ta en titt på vår Topp Mat Blogg seksjon her: http://www.alleoppskrifter.no/matbloggtoppen

    Hvis du ønsker å legge til din mat-blogg til listen på Alleoppskrifter.no, er alt du trenger å gjøre å følge instruksjonene her: http://www.alleoppskrifter.no/ga-med-i-matbloggtoppen

    Vårt konsept er allerede live i de andre Skandinaviske landene, samt i Sør- og Sentral-Europa, og vi leverer tusenvis av besøkende til mat bloggerne daglig. Noen av de beste mat bloggerne får 10.000 + besøkende fra oss på en ukentlig basis.

    Forhåpentligvis vil din egen mat blogg også være opp i toppen!

    Varme hilsen,
    Christina
    http://www.alleoppskrifter.no/

  4. Søtpoteter har blitt en favoritt hjemme hos oss og. Er generelt glad i rotgrønnsaker. Vi bruker å ovnsbake dem i små båter. Vi bruker å pensle dem med smør (ikke helt paleo da) og salt og pepper, eller med rød palmeolje (bærekraftig dyrket, ikke regnskogdreperen). Sistnevnte smaker veldig godt om man lager noe tacoinspirert f.eks. http://www.iherb.com/Jungle-Products-Red-Palm-Oil-14-oz-397-g/30274 anbefales!

    • Jeg spiser også mye smør og rotgrønnsaker, og ofte ovnsbakt, så får det bare være at det ikke er helt likt steinalderen. Det er jo mer naturlig enn det meste annet som serveres og spises her til lands 😉

      Palmeolje har jeg bsolutt på Ja-listen min, men jeg har ikke fått somlet med til å begynne å bruke det ennå. Taco var et godt tips, det faller nok i smak hos kona også.

  5. Tilbaketråkk: Røstipoteter? | risoriusnilsen

Legg igjen en kommentar

