Skirenn på lavkarbo FAIL

I dag deltok jeg i Budorrennet, et turrenn på Løtenfjellet. Det var 46 km langt, og jeg tenkte jeg skulle prøve uten sukker, slik jeg har lest at er mulig. Jeg har gått et par håndfuller turrenn de siste tre årene, men dette var altså det første denne vinteren. Og første uten oppladning og påfyll av karbohydrater.

Som du kanskje skjønner av overskriften gikk ikke dette veldig bra. Jeg kom i mål på 3:41, drøyt halvannen time etter vinneren i min klasse. Turen over fjellet var veldig tung, og det gikk ekstremt sakte både i oppoverbakkene og på flatmark.

Jeg drakk bare vann gjennom rennet, tross iherdig saft-mas fra funksjonærene. De var forøvrig hyggelige og pratsomme, men dessvere var det tomt for vann på siste drikkestasjon – det gjorde ikke saken bedre. Til frokost fire timer før start hadde jeg spist en stor porsjon eggerøre med smør og kokosolje, samt endel fermentert gulrot, olivenolje, og en bit Brie. Og en skje fiskeolje.

Alt skulle dermed ligge til rette for en finfin tur uten prolemer. Så hva gikk galt? Hadde Birkebeiner’n rett?

1. Klassisk å skylde på føret og smørningen kanskje, men det var vanskelige forhold. I etterpåklokskapens navn skulle jeg hatt klister, det hadde jeg ikke. Det ble dermed mye stakig og lite fraspark opp de første ti kilometrene. Jeg tømte meg helt.

2. Kanskje man burde trent litt før et slikt turrenn? I desember har det vært veldig mye jobbing på meg, og nesten ingen trening. Det har blitt plass til tre rolige skiturer, hver på omkring en mil. Det var nok ikke nok.

3. Julen er som kjent nettopp over, og jeg må innrømme at jeg sprakk i julen. Mitt kostholdsregime ble ikke fulgt. Dette gjelder vel egentlig for hele desember, men aller mest i julen. Det er blitt gjort unntak for boller, julekake, alle typer brød, sjokolade, marsipan, is, kaker, lefser, og diverse typer alkohol. HCHF i julen her i gården, altså.

Litt av poenget med å drive idrett uten så mye karbohydrater er at man skal kunne holde ut lenger. Ved å ikke ha et glukogenlager som blokkerer for fettlageret, skal man lettere kunne bruke fett som energi, og fettlagret vårt er som kjent veldig stort. Dette kalles å være fettadaptert (fat adapted)

Jeg tror jeg kan konkludere med at denne kroppen ikke er fettadaptert i dag. Kanskje var den det delvis i høst en gang, men definitivt ikke i etter den jula. Og legg til lite trening, dårlig feste, altfor hard start og null påfyll av energi, så har du oppskriften på et dårlig renn. Men jeg skal prøve igjen.

11 responses to “Skirenn på lavkarbo FAIL

  1. Synes du er kjempedyktig som gjennomfører, jeg. Gratulerer! 🙂

  2. Bjørn Ferry i sverige har jo vunnet flere ganger etter at han begynte lavkarbo, så det var nok fordi det gikk rett fra høykarbo til lavkarbo ja. Det er et apropo at kroppen skal måtte venne seg til det som skal være mer naturlig, men mange av oss vet jo hvor oppblåste og slitne vi blir av mye korn o.l., og det kan vel heller ikke være naturlig? Det beste du kan gjøre er vel å kjøre deg inn en liten periode før rennet.

    • Ja, jeg får skjerpe kostholdet framover. Jeg har lest at tre-fire uker skal være nok til å omstille kroppen, så da skulle det være flere anledninger gjennom vinteren.

  3. Oj! Godt nyttår, og gratulerer med gjennomført renn. Jeg er helt sikker på at du kommer sterkere tilbake. Nytt år-nye muligheter! Heia deg!

  4. Folk er jo forskjellige og, noen kan drive hard idrett\fysisk aktivitet på lavkarbo og muligens prestere bedre enn med høykarbo, mens andre greier det ikke like bra på tross av lang tilvenning. Jeg merker ikke den helt store forskjellen for min egen del selv om jeg reduserer karboinntaket kraftig, men jeg vet om flere som på tross av lengre perioder med tilvenning sliter med spesielt treningsmengden.

    • Er det ikke også slik at folk har veldig varierende terskel for å holde seg i ketose? Da er det kansje ikke så rart at det er forskjeller på prestasjonsevner også. Kansje det er viktigere å tenke mer i retning av steinalderkoshold enn lavkarbo. En del spiser mye karbo på steinalderkost, eller «jukser» litt på dietten. Vi har spist korn en stund også, og rotgrønnsaker og frukt mye lenger. Det viktigste for noen er kansje å begrense såkalte «fodmaps» og annen tung fiber fra korn og belgfrukt.

  5. Om man konsekvent spiser lite karbo og trener vil du kontinuerlig være i ketose, men mange opplever allikevel å ikke få utslag på ketostick, en blodprøve vil derimot vise at man lever ketogen. Husk at alle er i et snev av ketose da kroppen produserer ketoner hele tiden, men reduserer man spesielt karbohydratene og ikke har et alt for høyt proteininntak så øker ketonproduksjonen. Studier på ketose og trening viser sprikende resultater, grad av ketose samsvarer ofte ikke med prestasjoner, noe som tyder på en høyst individuell respons. Jeg snakker om lavkarbo og ikke steinalderkost. Man kan si at folket på kitava lever på steinalderkost og selv om karboandelen i snitt ligger på ca 70%, mens eksimoene som spiser alt mellom 0-20% karbo avhengig av årstid, tilgang på mageinnhold hos byttedyr etc også spiser steinalderkost. Felles for all steinalderkost er jo at man lever på uprossesert mat og spiser det vi har spist i hundretusener av år, men unngår ting som melkeprodukter, korn, rent sukker og raffinerte planteoljer.

    Jeg er definitivt mer tilhenger av steinalderkost, og da ekte steinalderkost hvor man ekskluderer meieriprodukter\kornprodukter, bruker rikelig med grønnsaker og frukt om man trives med det og ikke har DB2\metabolsk syndrom. Noen uraffinerte planteoljer tenker jeg er ok siden de kommer fra kilder til mat som vi har brukt gjennom hele vår histore, f.eks kokosolje

  6. Tilbaketråkk: Birkebeiner’n svarer på mitt innlegg | steinaldermannen.no

  7. Tilbaketråkk: Tok jeg feil om skirenn og lavkarbo? | steinaldermannen.no

Legg igjen en kommentar

