GMO i Teknisk Ukeblad

Det er sjelden at jobb og fritid møtes for min del, men i denne ukens Teksisk Ukeblad, står det en side om genmodifisert mat. Det er et kort men interessant intervju med Thomas Bøhn, seniorforsker ved GenØk, Senter for biosikkerhet ved Universitetet i Tromsø.

TU stiller Bøhn spørsmål om hvorvidt genmodifisert mat er helseskadelig å spise, om GMO kan og har spredd seg i naturen, og flere andre problemstillinger rundt genmodifisert mat. Uten å skrive av hele artikkelen, kan jeg vel trygt røpe at Bøhn ikke er helt overbevist om at det er forsket nok på disse tingene.

Bøhn har selv forsket på effektene av genmodifisert mat, se f.eks. denne artikkelen fra 2008. Jeg håper Teknisk Ukeblad legger ut intervjuet på nettsiden sin etter hvert, så flere får lese det.

GMO står altså for genmodifisert organisme, og er altså planter eller dyr som har fått endret sine gener. I hovedsak dreier det seg om korn og andre planter som er genmodifisert til å tåle mer sprøytemidler (f.eks. RoundUp), eller selv produsere slike stoffer.

Det kommer kanskje ikke som noen overaskelse at jeg er skeptisk til GMO. Som ingeniør synes jeg selvsagt det er kult at det går an rent teknisk, men som forbruker er jeg bekymret. Vi aner ikke langtidsvirkningene av dette.

Visste du at det ligger to søknader om import av genmodifisert mais på bordet til Miljøverndepartementet som verken har blitt godkjent eller avslått?Jeg vil anbefale andre skeptikere til å gjøre som Natur og Ungdom, Auf, SU og Senterungdommen og si nei til GMO og bli med i gruppa Nei til GMO.

Jeg har tidligere skrevet om magasinet Ren Mat, som også er skeptiske til GMO. Hva mener du om genmodifisert mat? Er det greit eller ikke?

4 responses to “GMO i Teknisk Ukeblad

  1. Forøvrig slåss miljøvernere og forbrukere mot genmodifisert mat i flere land. Du kan for eksempel hjelpe Polen på denne siden.

  2. Jeg er helt i mot GMO. Dette er noe som er funnet på av de store biotech selskapene (Monsanto) spesielt i USA. Der patenterer de frø for å tjene enda mer penger. Bøndene har ikke lov til å lagre frø til neste år. De må kjøpe dem av Monsanto hver vår. Dersom noen frø blåser over på nabogården som ikke har kjøpt disse føene, blir har tatt for å ha stjålet patentet og mister kanskje hele gården i rettsaken.

    Dette er tukling med naturen… Jeg er meget skeptisk til å spise noe som helst kommer fra disse produktene.

  3. Jeg vet ikke helt hva jeg mener annet enn at etter å ha kjøpt kjøtt av nabobonden i Sverige som driver heløkologisk (uten at han lage noen stor sak ut av det, for han er det slik det skal være) merker jeg at jeg begynner å bli kresen. Det kjøttet smaker som det er fra en helt annen verden.

    • Ja, det blir fort noe annet når stor-industrien ikke har fått satt sitt preg på det. Jeg har forøvrig bestilt en svær kasse med økologiske klementiner, får den på onsdag. Det blir digg 🙂

Legg igjen en kommentar

