Stenalderkost av Thomas Rode Andersen

Endelig var boken ferdig! Jeg fikk den levert på jobben i dag, og her er mine førsteinntrykk. 260 danske sider i hard back innbinding full av særdeles innbydende steinaldermat!

De første ~40 sidene etter innholdsfortegnelsen er historien om hvordan forfatteren selv har forandret livet etter han oppdaget steinalderkost. Her står litt om hva steinalderkost egentlig er, hvor digg det smaker, og hvor mye mer overskudd du får i hverdagen ved å spise som en steinaldermann. Og litt om trening og helse generelt.

Videre er boken delt inn i seksjoner med oppskrifter: morgenmad, hovedretter, mindre retter, tilbehør, de fede salater, saucer, desserter og ‘brød’. Oppskriftene varierer noe i antall ingredienser, men er forklart kort og greit slik at selv en fjellabe her i nord skjønner hva man skal gjøre.

Morgenmad — eller frokost som vi gjerne sier her i norge — er et kort kapittel med tre verierte oppskrifter. I tillegg er det en veldig generell oppskrift på en morgensalat slik sjefen sjøl spiser. Det minner mistenkelig om min egen «spikersalat»

Deretter følger 25 hovedretter, de fleste med store, innbydende bilder. Her brukes en rekke typer fugl og egg, fisk, sjømat, gris, okse, kalv, lam, lever og annen innmat, med mer. Dette med alle mulige grønnsaker, sopp, samt nøtter, bær og krydderurter. Alt følger selvsagt paleoprinsippene.

Kapitlet kalt mindre retter inneholder søtten oppskrifter som forfatteren foreslår vi kan bruke til frokost, mellommåltider eller egentlig når som helst. Det er mye likt som hovedrettene, men med noe mindre mat per person. Dessuten er det noe mer basert på supper og salater, dog like fristende som hovedrettene.

Under tilbehør finner vi en rekke spennende salater, samt diverse måter å tilberede grønnsaker på. Det er også en avocadopuré, som trolig vil være det første jeg lager — det ser og høres himmelsk ut!

Et kort, men viktig kapittel viser oss en grunnmajones, samt et knippe deilige salater du kan lage med denne basen.

Så følger et kapittel med en lang rekke sauser! Dette kan jeg like, for jeg har nesten ikke laget sauser siden jeg ble steinaldermann. Igjen starter vi med en grunnbase, som mange av sausene er basert på. Denne er selvsagt fri for mel, men har derimot nok fett —  smaken ligger som kjent i fettet!

Til slutt følger et knippe desserter og et par «brød». Jeg pleier ikke bry meg med dessertene, men noen av disse må prøves. Her er en oppskrift med jordbær, pecannøtter, peppermynte med mer som helt klart blir laget en dag.

Foreløpig ser boken absolutt ut il å være verdt pengene. Jeg kjøpte min hos saxo.com. Velbekomme!

10 responses to “Stenalderkost av Thomas Rode Andersen

  1. Se her ja. det er jo denne boken jeg har ventet på, som jeg skal gi i gave til min mann. Håper han blir inspirert 🙂

    • Øystein Garnes

      Så bra! Tror lett han kan bli inspirert av denne her. Bare forsiden er jo inspirasjon! 🙂

  2. Spennende, denne må jeg vurdere et innkjøp av! Men hva spiser du egentlig til frokosT?

    • Øystein Garnes

      Mine frokoster på arbeidsdager er ikke like estetiske som bildene i denne boken. Det går i agurk, tomat, kål, avocado med litt havsalt, kanskje noen nøtter eller gresskarkjerner. Eller en liten boks makrell i tomat. Og vann da selvsagt. Og en skje San Omega 3 Total.

      • Jeg spiser glutenfri havregrøt. Det pleide å ta tre minutter å lage. Men nå har vi fått tak i noen som er «steel cut». De trenger å koke i 20 minutter og er fortsatt ganske solide å tygge på. Fordelen er at Benedict og jeg kan spise det sammen! Havre er kanskje ikke noe for deg Steinaldermann?

      • Jeg har ikke gått i detaljer på hva slags korntyper jeg tåler og ikke tåler, jeg kuttet bare ut alt sammen. Og det hjalp jo meg veldig raskt. Men det er jo mye sunt i havre, så om du tåler det er jo sikkert det bra. Jeg husker at havregrøt var veldig godt 😉

    • Kutter du alt på selve dagen, eller har du noe klart? merker hakking etc. ikke er min sterke side på morgenen …

  3. Hei! Takk for positiv kommentar på fitnessbloggen! Herlig at du har hatt så fantastiske resultatet med «steinalderkosthold»! Liker også bloggen din! vi trenger alle vi kan få som fronter et naturlig kosthold med ekte mat 😀

    • Takk for det, Oda Marie! Jeg føler det er en slags matrevolusjon på gang for tiden, men mulig det bare føles slik fordi jeg nå leser mye mer om mat enn før 🙂

Legg igjen en kommentar

