Matstreif!

I dag var det Matstreif på Rådhsplassen i Oslo. En rekke aktiviteter for store og små, mye underholdning, og veldig mange smaksprøver. Jeg plukket med meg en røkt og kryddermarinert laks, og et reinsdyrslår.

Hva lager man av reinsdyr? Den hyggelige damen som solgte meg kjøttet foreslo å skjære det i skiver og steke det. Andre forslag?

Og hva serverer man til reinsdyr? Sånn bortsett fra en god rødvin da? Som dere skjønner har jeg ikke veldig mye erfaring med dette… 😉

13 responses to “Matstreif!

  1. Til reinsdyr har man selvsagt selvplukket sopp. Og selvplukka einerbær. Og tyttebær, også selvplukket. 😉 Og poteter, men sånt driver jo ikke du med.

  2. Helt klart soppstuing og tyttebær. Høstens herligheter 🙂 Reinsdyr er nydelig godt! Krydre med en blanding av salt, pepper og knuste einebær.

    • Ok, det høres ut som en god deal. Hvordan ville du stekt kjøttet?

      • Hellstrøm-metoden 🙂
        Brun filetene i en blanding av olje og smør, til den har fått en fin stekeskorpe over det hele. Legg filetene i et ildfast fat of stikk et steketermometer i den tykkeste delen av en av filetene. Stekes midt i ovnen ved 160 grader (over- og undervarme) til filetene har en kjernetemperatur på 60 grader. La kjøttet hvile minst 15 minutter før du skjærer det i 2 cm skiver før servering. Kjøttet skal da være rosa.

      • Hmm, god idé, tror jeg går for den! Takk for tips!

  3. Nice! Digger reinsdyr. Soppstuing er en klassiker!

  4. Hvordan har det nye kostholdet påvirket økonomien? Jeg leste nettopp om en blogger i USA som sa hun brukte 40% mer på mat etter at hun fulgte litt av det samme opplegget som deg.

    • Jeg bruker nok mer penger på mat nå ja. Men samtidig kjøper jeg aldri snop lenger, og jeg handler aldri på kiosker og bensinstasjoner. Jeg har ikke sett på økonomien i detalj, men jeg tror ikke jeg er 40% over tidligere forbruk.

  5. Blir jo sulten av denne lesningen – kanskje jeg kjøper meg reinsdyrkjøtt til i kveld:)

  6. Gøy at du var på matstreif – der var jeg også. Jeg testa ut bjørnekjøtt, og det smakte ikke godt – veldig stram smak. Tror du de spiste bjørn i steinalderen?

    • Så spennende! Skulle ønske jeg fant bjørn jeg også. Jeg tror helt klart at bjørn ble spist av mennesker i blant i steinalderen, og noen mennesker ble sikkert spist av bjørnen også.

      Steinalderen blir i blant kalt gourmet-alderen, og det kan jo hende de hadde noen triks for å gjøre bjørnen mindre stram på smak. 🙂

Legg igjen en kommentar

