Etter tre måneder med steinalderkost

Grøss og gru. Fortsatt rom for forbedring…

Så har det altså gått tre måneder siden jeg la om kostholdet. Jeg fikk kona til å ta et par bilder i starten, så jeg skulle kunne se om det gjorde utslag på kroppen. Nå, etter tre måneder med steinalderkost, kan jeg trygt si at det vises.

Hovedmålet den gang var jo ikke først og fremst å gå ned i vekt, jeg var mer opptatt av å bli kvitt problemene med magen, men kontroll på vekta var definitivt på lista.

Jeg har ennå ikke fått svar på cøliakitesten, så jeg er glad jeg ikke ventet på det før jeg la om kosten.

I skrivende stund har badevekten tatt kvelden, så jeg er noe usikker på hvor mange kilo mindre jeg veier, men sist den virket var jeg åtte kilo mindre enn da jeg startet. Vektnedangen har forøvrig oså stagnert noe i det siste. Ikke bare fordi jeg har hatt flere unntak i sommer (bl.a. tre bryllup!), men kanskje også fordi jeg har trent noe mer i det siste.

Det har blitt både sykling til jobben, litt rulleski og noen joggeturer. Jeg antar det kan bety at fettprosenten fortsetter nedover samtidig som vekten opprettholdes, men dette har jeg ikke målt.

Jeg vil påpeke at jeg i denne perioden ikke har talt en eneste kalori, aldri har gått sulten, og har hatt en rekke unntak.

Inspirasjon er hentet fra Kostdoktorn, Kenn Hallstensen, Mark Sisson, Espen RostrupPål Jåbekk, Fitnessbloggen, med flere.

25 responses to “Etter tre måneder med steinalderkost

  1. Hva med magesmertene? Kjenner en som sliter veldig med det …

  2. Også jeg som er så fryktelig glad i masse usunn mat! Men jeg ser nok at jeg før eller senere må ta noen steg for å fjerne litt ballongmage selv… Takk for inspirasjonen 😀

  3. Ajajaja, du ser da veldig godt ut. Sikker på at du ikke blåste ut magen på de før bildene???

    Veldig inspirerende 😀

  4. Så tydelige spor kostholdet har satt. Hvordan føler du deg for øvrig? Det er veldig inspirerende å se sånne bilder, men for meg er kanskje helseperspektivet det aller mest spennende.

    • Det er veldig godt å ha funnet et kostold som holder magesmertene borte. At magemålet krymper er en veldig fin bonus. Men jeg synes det er vanskelig å være konsekvent, og jeg kjenner det på kroppen når jeg spiser for mye frukt, eller hvis jeg får i meg melkeprodukter og andre ting.
      Men dørstokkmila er blitt kortere, det er lettere å trene når man er lettere selv, og når man føler seg slankere og sprekere.

  5. Lyser at steinaldermaten er bra for deg! Flott å se 🙂

  6. Hvor lang tid tok det før du ble kvitt plagene fra magen?

    • Hei Lene. Det tok bare fire-fem dager, se dette innlegget. Men problemene kommer tilbake igjen så fort jeg gjør unntak. Jeg må være ganske streng for å holde ting helt i sjakk, men man skal jo leve litt også. Kaffe, frukt, vin og for mye nøtter er ting som kødder med systemet for meg. Det samme hvis jeg spiser for ofte. Jeg har utallige ganger fått råd fra leger om å spise lite og ofte, men magen min har det bedre jo lenger tid det går mellom måltider.

  7. Gratulerer! Har fått mye inspirasjon til mitt eget kosthold på denne bloggen her!

  8. jeg er en kraftig kar på 185 høg og 118 kg, har trent vektløfting i mange år . Er nå 48 år og føler livet litt slitsomt, spiser havre morgen og kveld. Noen gode råd ?

    • Hei Jarle. Jeg er også 185 cm. Med 118 kg er du jo relativt tung, men jeg lurte på; er det fordi du er veldig muskuløs, eller har du for høy fettprosent?

  9. Begge deler …. 🙂

    • Vanskelig å gi tips uten å kjenne detaljene, men jeg kan i alle fall si at jeg er veldig fornøyd med steinaldermaten, og anbefaler gjerne det. Sjekk min matliste, se kostdoktorns bloggrekke om vektnedgang, og sjekk bloggen Frisk og Funksjonell (f.eks. denne og denne). Og så kan du jo google «Paleo», «primal blueprint», og evt. lese noen bøker. Jeg liker matrevolusjonen og «Treningssuksess med lavkarbo». Lykke til, jeg vil gjerne høre hvordan det går om du legger om kosten etc.

Legg igjen en kommentar

