Dyrking av tomater på balkongen – erfaringer

Sol ser ut til å hjelpe på fargen. Synd vi ikke hadde mer sol i sommer…

Da har vi kommet til slutten august, og jeg tenkte det var på tide å oppsummere årets forsøk på dyrking av tomater på balkongen. Det er ikke første året jeg prøver på dette, men det er første gangen vi har kunnet nyte noe særlig av resultatet, så noe gjorde jeg tydeligvis rett i år.

Dette er hva jeg tror jeg gjorde riktig

  • Store potter med mye jord.  Pottene jeg brukte tar henholdsvis ca 8 og 16 liter jord.
  • Jeg jukset og kjøpte 20-30 cm høye planter på Plantasjen i stedet for å starte fra frø. (Dette fordi mitt forsøk fra frø sluttet å vokse etter ca 10 cm høyde.)
  • En busk per potte.
  • Jeg vannet mye (?), én liter vann på de største pottene og en halv liter på de mindre ca annenhver dag.

Men likevel gikk ikke alt slik det skulle. Plantene vokste seg store (140cm?), og det kom mengder med klaser (ca 12 per busk) av små gule blomster, men der stoppet det litt opp også. Det ser ut til at hver klase Cherrytomater som skulle hatt kanskje 20 tomater, bare fikk ca 5 stk. Resten av blomstene visnet liksom før de sprang ut, og det ser ikke ut til at det kommer til å skje noe mer der nå.

For omtrent en uke siden fant jeg bloggen til Herligheten parsellhager på Loallmenningen i Bjørvika, som hadde noen tips. Blant disse tipsene var:

  • Toppen på planten bør klippes når du har fått ca 5 klaser med tomater, da er det håp om at alle tomatene rekker å bli modne før vinteren kommer.
  • Knip vekk tyver – små skudd som dukker opp mellom stammen og greinene. De skriver at Cherrytomater ikke får slike tyver, men mine hadde mange!

Jeg skulle ønske jeg visste om de rådene tidligere, for de kan forklare hvorfor jeg  fikk så få tomater, og hvorfor de tomatene som kom «aldri» ble røde. Etter jeg tok for meg planetene med saksa derimot, har det skjedd en merkbar forbedring! Nå er det nye røde tomater hver dag, i alle fall når solen titter fram.

Det er i skrivende stund ca 150 tomater på balkongen, 9 bifftomater og resten Cherrytomater. Omtrent 10 er røde, resten er grønne, og jeg er spent på hvor mange av dem som blir røde før vinteren. Til nå har jeg høstet inn 3 bifftomater og 17 Cherrytomater. Ikke all verdens…

Har du noen tips til hva jeg kunne gjort annerledes? Burde jeg gjødsle plantene?

Her er noen bilder fra prosessen:

12 responses to “Dyrking av tomater på balkongen – erfaringer

  1. Dette fikk jeg lyst til å prøve meg på neste år. Tomater er nydelig, spesielt når de tas rett fra planten. Takk for gode tips! 🙂

    • Ja, det er veldig godt! Spesielt cherrytomatene er jo veldig søte. Det kan virke som om de jeg dyrket selv fikk litt tykkere skall, kanskje fordi de brukte litt lenger tid. Lykke til neste sommer! 🙂

  2. Kult – jeg har faktisk sådd både tomater og chili i sommer fra frø. Jeg må nok flytte dem inn snart, for jeg sådde i juli. 15-20cm på tomatene nå.

    • Hey, så gøy! Jeg skal også prøve litt flere sorter neste år. Kanskje skaffe meg noen minidrivhus på balkongen eller noe.

      Neste år planter du kanskje frøene litt tidligere, så du rekker å få noe utbytte før vinteren? 😉

  3. Hva med agurker? Kan jeg dyrke dem også? Jeg har dyrka vårløk. Etter at jeg fikk tips av deg, herr Garnes. Problemet er at jeg ikke spiste dem. Jeg ville at de skulle vokse og vokse. Mulig jeg burde prøve tomater.

    • Agurker er helt klart mulig! Fikk tips fra en kollega om at det var rimelig enkelt å få til, men de har jo drivhus i hagen da. Jeg skal prøve det selv neste år! Dere burde jo dyrke grønnsaker utendørs neste år, så kan Smirre passe på 😉

  4. Stas å kunne få til dette på balkongen. Og særlig om de smaker bedre enn kjøpetomater??

  5. Steinalderbrore

    Kan tenke meg at sol hjelper 😉 synd det var så lite i sommer. Her i HK er det derimot en masse sol, og tilgang på tropiske ting som fersk kokosnøtt! 🙂

    • Hei brore! Godt å høre at du finner Paleo-mat i Hong Kong! Gleder meg til å komme på besøk! Kanskje du kan skrive et gjesteinnlegg om mat i Hong Kong her på bloggen min?

  6. Gjødsling er viktig! Aller best er kuruker løst opp i vann, men på en balkong kan det bli tungvint og illeluktende…
    Be om råd for riktig gjødsel på et hagesenter.

  7. Tilbaketråkk: » MAL Gartnerens Hjørne matmonsen

Legg igjen en kommentar

