På sopptur

Sort trompetsopp

Sort trompetsopp

Lørdag ble tilbragt i østmarka utenfor Oslo med en av mine brødre, hans bedre halvdel og deres datter, samt bikkja mi. Målet for dagen – i tillegg til hyggelig samvær og naturopplevelser – var å plukke spiselig sopp! Jeg er amatør på sopp, og det går jo ikke an hvis man skal være steinaldermann, så det var fint å ta første sopptur med noen som har gjort det før.

Her er dagens fangst:

  • 350 g kantarell
  • 222 g traktkantarell
  • 150 g sort trompetsopp
  • 120 g blek piggsopp

Kantarell har jeg plukket før, så den vet jeg hva jeg skal gjøre med. Dvs., det er sikkert mye man kan bruke den til, men jeg liker å steke (koke?) den i en god mengde meierismør i noen minutter, det smaker fortreffelig. Dagens middag ble dermed laks, norske sommergrønnsaker, tomater fra egne busker, og smørstekt kantarell og traktkantarell. Nydelig.

Tips til hva jeg skal gjøre med piggsoppen og de sorte trompetene mottas gjerne! Jeg ser på diverse nettsider at folk anbefaler tørking av trompetsopp, kanskje jeg skal prøve det.

Vi prøvde forøvrig også å fiske litt i Nøklevann, men hadde ikke hellet med oss der.

12 responses to “På sopptur

  1. Alt i stekepanna!!!. Salt trenger du ikke pga smøret, men litt pepper er godt!
    Det du ikke spiser steker du først og legger så i frysen.

    Ikke finn på å gå på blemma som mange gjør å følg rådet med å tørke soppen og deretter bløte den opp i vann for bruk. Det smaker slettest ikke sopp!!!

    Spis og kos deg masse! Ble skikkelig misunnelig!!!

    • Takk for tips! Vi spiste resten av kantarellene og piggsoppen til frokost i dag – stekt i panna med smør. Det var utsøkt! Jeg forvellet det først i dag, for jeg leste at det var lurt, men vet ikke hvor nødvendig det var.

      • Du trenger ikke forvelle sopp om du ikke bor i radioaktive områder og det er jo ikke akkurat Nordmarka 😉
        Fant denne på nettet:
        Avkoking eller forvelling

        Avkoking eller forvelling består i at soppen koker i rikelig med vann i noen minutter, deretter helles vannet av og soppen skylles i rent vann før den tas i bruk. Mengden av radioaktivt cesium i sopp kan minskes med opptil 90 prosent ved avkoking i fem minutter. Kokevannet kastes.

        De fleste gode matsopper har moderat evne til å ta til seg radioaktivt cesium, unntatt arten rimsopp. I sterkt belastede områder med høye becquerelverdier hos dyr, planter og sopp, skal man være forsiktig med inntak av all mat produsert i området, også sopp.

        At du forvellet dem spiller forøvrig ingen rolle 🙂 Jeg vil og på sopptur, men uka er desverre full og med en bonde til mann og en på 2,5 er det ikke lange turer i heia på dagtid som står høyest på lista 🙂

      • Skulle vel tro at det var relativt lite radioaktivitet rundt her ja. Forvellingen luktet veldig godt, og vannet jeg helte av var temmelig brunt, så jeg vil tro det forsvant en viss mengde aroma ned i vasken.
        Og ja, det tok jo en hel dag å finne under et kilo sopp, så det er jo tidkrevende… 😉

  2. Spennende blogg! Denne skal jeg følge mer med på..
    Sliter med mange av de samme mageproblemene som deg, dessverre!
    Vurderer å kutte ut melkeprodukter jeg også… Men ost er jo så godt!!
    Stå på, blir spennende å høre fortsettelsen!

    • Takk og lykke til, håper du finner ut av det! Det beste er nok å kutte ut «alt» en stund, for så å tilføre én ny ting og se om det går bra. Det er også forskjell på meieriprodukter, så det kan hende du tåler enkelte oster, men bør unngå melk f.eks. Eller at sur melk som Kefir fungerer bedre enn vanlig melk. Dette må du teste ut selv 🙂

  3. Det er så digg å dra på sopptur! Sopp og pasta er en gullkombo – men pasta er kanskje ikke særlig steinaldersk?

    • Hehe, sopp og pasta er jo en vinner for mange, og jeg husker det smakte veldig godt. Men det er heldigvis mye annen digg man kan bruke det til også. Neste gang skal jeg lage suppe tror jeg. Mmmmm, gleder meg allerede!

  4. Suppe er flotters. Hiv i litt fett kjøtt og bein også, så får du naturlig fett og god smak på kjøpet. Sopp er også digg- men mye jobb skjønner jeg! 🙂 Trim for ryggen i samma slengen. Bøy i knærne 😉

    • Jeg tørket trompetsoppen og la den på glass, så den kan jeg jo uansett bruke i en suppe. Dog er det sikkert best med fersk sopp. Fett blir det definitivt uansett hva slags suppe jeg lager 😉
      Handlet forøvrig mat på Meny i går, der hadde de fersk kantarell til 199/kg. Jeg stod over det, følte det ble litt feil når den ikke var selvplukket – nå som jeg er blitt slik en soppekspert 😛

  5. Du bürde spørre Guri @kelprmy på twitter om hav du skal gjøre med soppen, men det er kanskje brukt opp nå?

Legg igjen en kommentar

