Ikke lett å spise sunt

Reklame

Lykke til med å finne noe annet enn karbohydrater her…

Etter én måned med steinalderkosthold, har det slått meg hvor vanskelig det egentlig er å spise sunt. Mange bloggere skriver at det er lekende lett å bytte til sunn mat med lite karbohydrater og mye næringstoffer, men jeg er ikke enig.

Jeg vil påstå at det både er tidkrevende, dyrt og krever stamina å skifte til et skikkelig sunt kosthold.


Her er hvorfor:

  • Brødmat er veldig raskt og lettvint, smaker godt, kan fryses, holder seg spisbart en god stund, og man kan enkelt «variere» med ulike typer pålegg. Lite kan konkurrere med dette.
  • Brød og sukker er ekstremt tilgjengelig. Alle kiosker selger boller, toast, yoghurt, iskaffe (les: sukkerkaffe), sjokolade, etc. Lykke til med å finne salat i en kiosk i norge. Og da mener jeg ikke «salatene» som består av 60% pasta og 30% mais, samt en pakke lett-dressing.
  • Vi er omringet av reklame, og som kjent er det vanskelig å ikke la seg påvirke. Sjokolade, sportsdrikker, ferdigmat, iskrem, lettprodukter, etc. Ikke ofte man ser reklame for økologiske grønnsaker…

    Grønnsaker

    Deilige grønnsaker, men de færreste her er nok økologisk produsert

  • Du skal jobbe hardt for å finne økologiske grønnsaker her i landet, i alle fall i de butikkene som finnes rundt her hvor jeg bor. En og annen grønnsak er kanskje økologisk, men det er sjelden.
  • Nesten all fisk jeg finner i fiskediskene omkring her er oppdrettsfisk, foret opp på kraftfor.
  • Økologisk kjøtt er enda sjeldnere.
  • Folk synes det er teit og sært om du ikke spiser vanlig mat.
  • Media utroper lavkarbo som helsefarlig basert å studier som overhodet ikke viser dette.
  • Nesten alle kostholdsråd vi omringes av, påstår at mettet fett er 
    farlig og flerumettet fett er sunnest, selv om dette er basert på uriktig forskning på femtitallet som man nå vet er feil, og selv om evolusjonen viser at det ikke er tilfellet. Hvor mange butikker selger f.eks. kokosolje? (kokosolje er nesten rent mettet fett)

Ok, nok syt fra meg. Hva mener du?

22 responses to “Ikke lett å spise sunt

  1. Det er utfordrende å spise annen kost enn»normalen» ja. Akkurat nå er det bærboder her hvor jeg bor som også selger økologiske grønnsaker. Jeg kjenner en jeger som vi får kjøpt deilig viltkjøtt fra. Bortsett fra det er det ikke mye sunn mat tilgjengelig. Derfor har jeg tenkt litt alternativt i år. Jeg har prøvd med på å plante tomater. Jeg har planer om å prøve meg på en bærtur og to. Jeg vil finne ut om noen jeg kjenner fisker i ny og ne, og vil selge meg litt fisk.

    Men over til det du egentlig skrev om: Lett tilgjengelig mat. Det finnes omtrent ikke for meg. Så jeg baker eget knekkebrød og lager meg matpakke med salat hver dag. Blir jeg sulten når jeg er i byen kjøper jeg kanskje litt ost, eller mauler noen bær dersom en matbutikk har dette. Cottage cheese kan jo også spises som yoghurt, og noen butikker har jo salatbarer. Men bensinstasjoner, kafeer ol er jo helt håpløst. Begynner å forstå hvordan noen allergikkere har det. Trøsten med matpakke er at jeg vet hva jeg spiser.

    • Jeg ser vi tenker litt i samme baner! Jeg skal faktisk ut på min første fisketur i dag (!), med egen fiskestang og greier. Og på balkongen står en stor skog med tomatplanter som jeg håper vil levere mange deilige frokoster utover sensommeren og høsten.

      Jeg er heldig som har en kantine som har salatbar og egg, og noen ganger fisk, reker, og kyllinglår etc. Dessverre kjenner jeg ingen jegere tror jeg. Ingen som bor i denne landsdelen i alle fall.

      • Hehe, kan tenke meg at jegere ikke vokser på trær over alt! På Vestlandet har jakt vokst seg stort de siste årene og har blitt en viktig del av machokulturen for mange, og det nyter jeg godt av som kjenner flere som jakter 🙂
        Skitt fiske! 🙂

  2. Stig Martinsen

    Ja, du har mange gode poenger, særlig med hensyn til økologisk (eller som jeg liker kalle det, «naturlig») mat. Butikkjeden Meny har fått bedre utvalg økologiske produkter i senere tid, men mye av dette er importert og i disse tider er det jo også viktig å velge kortreist mat. Så hva skal man velge da, økologisk eller kortreist? *sukk*

    Når det gjelder å fiske sin egen fisk, så er det jo dessverre ikke alltid trygt det heller. Du har kanskje tenkt på det allerede, men du bør på forhånd sjekke vannkvaliteten der du skal fiske.

    http://www.matportalen.no/matvaregrupper/tema/fisk_og_skalldyr/oversikt_over_havner_fjorder_og_innsjoer_med_forurensning

    Ellers, for min egen del så kombinerer jeg lavkarbo med «periodisk faste», noe som både har mange helsefordeler og som gjør det langt lettere å spise riktig da jeg kan tilberede mine 2-3 måltider hjemme hos meg selv på ettermiddag/kveldtid.

    http://www.marksdailyapple.com/health-benefits-of-intermittent-fasting/#axzz20OfxCVzK

    Den største utfordringen er å få barna mine til å spise fornuftig.

    Forøvrig, gratulere med ny livsstil. Flott blogg du har. Lykke til videre 🙂

    • Takk for gode tips! Ser ut til at Oslofjorden er trygg for tiden da, det er bra.
      Periodisk faste skal jeg definitivt prøve ut, det er mange som lovpriser det 🙂

  3. PS – periodisk faste funker noen ganger bedre for menn enn for kvinner.. (bare sånn hvis noen kvinner skulle lese dette og ønske å teste det ut..):)

    http://www.paleoforwomen.com/shattering-the-myth-of-fasting-for-women-a-review-of-female-specific-responses-to-fasting-in-the-literature/

    Ellers ang det egentlige temaet: Nei det er definitivt mer jobb å spise sunt. Og nå driver vi å tester glutenfri kost på guttungen (skal muligens evalueres for adhd, så vi tenkte å være litt føre var med mulige tiltak). Hva gir man en gutt som ELSKER vanlig brød, og som er veldig småspist når det gjelder alt annet….. Vel vel.. vi finner nok ut av det. Ellers så har vi lite fokus på økologisk – bedre med rene matvarer med gift, enn behandlet mat med gift… på en måte.. Vi fokuserer på det vi har overskudd til, og så kommer det andre seg etter hvert (vil tro utvalget blir bedre når etterspørselen øker feks..)

    • Ja, alt hjelper. Jeg kjøper økologisk der jeg finner det, men noe mat må man jo ha. Angående guttungen og ADHD-utredningen. Sjekk ut facebook-gruppen «fettsyrer.net» (og nettsiden http://fettsyrer.net/ ), hvor det diskuteres fettsyrebalanse. (Omega-3 og 6 og mer til). 🙂

  4. få deg masse kaniner i hagen, og dyrk dine egne grønnsaker, så er du selvforsynt! 😛 hehe

  5. det går an å «abonnere» på økologisk, tror ikke de er så dyrt heller, så får man det levert på døra.. finnes sånn service i Bergen iallefall, se om det finnes i Oslo…. 🙂

  6. http://www.vervikgaard.no – Leverer til Oslo, Trondheim, Bergen, Stavanger.
    http://www.kolonihagen.no – Leverer til Oslo og omegn.

  7. http://kolonihagenabonnement.no/?did=9077632&aid=9076185 Her har du vettu, økologisk grønnsakskasse uten potet! 😉

  8. Åh, dette innlegget gjenspeiler godt mine egne frustrasjoner! Ikke for å syte, men det ER vanskelig og ikke minst tidkrevende å planlegge og lage alle måltider fra bunnen av. Jeg prøver å lage meg en ukemeny på søndag kveld, handle på mandag og deretter forsøke å holde på den hele uka igjennom. Hadde det ikke vært for at jeg kjenner så utrolig stor forskjell på kropp og sjel når jeg spiser riktig, så tror jeg jammen jeg hadde gitt opp hele greia. Men det er ikke noe alternativ…går aldri tilbake til å føle meg dritt hver dag og ikke ane hvorfor. Jeg feiler rett som det er, men gir aldri opp:)

    • Godt å høre at vi er flere med samme utfordringer. Jeg tror dog det vil bli lettere i årene framover. I sverige spiser f.eks. hver fjerde innbyger lchf, og kiosker og restauranter overalt har begynt å selge lchf mat. Og norge ligger jo alltid noen år etter sverige 😉

  9. Det krever nok litt trening. Jeg synes ikke det er vanskelig, men nå har jeg også holdt på i flere år.:)

    Det er ingen tvil om at brødmat er enkel mat, men det er også f.eks kyllingvinger, grilla kylling/kyllinglår, og ikke minst hjelper det å være flink til å lage store porsjoner når man først har tid til å lage mat, sånn at man har det klart, bare til å raske med seg. Koker større mengder av egg, laks, koteletter, lager store salater osv og tar med overalt. Hva som er tilgjengelig i butikker og kiosker spiller ingen rolle, om man er flink til å planlegge litt.

    Men jeg har ikke så strenge krav som deg da.. Bryr meg ikke noe om hvor laksen kommer ifra eller om grønnsakene er økologiske. Men på Obs! f.eks har de et ganske greit utvalg av sistnevnte.

    Hva media sier og hva andre måtte mene, tro, føle og ane blåser jeg en lang mars i.. Jeg spiser som jeg vil, akkurat som alle andre.. Og kokosolje kjøper man billig på iHerb.;)

    • Ja, ser det er mange som lager ferdig mat på forhånd, det er sikkert lurt. Tror jeg skal begynne å koke egg og ha dem klare i kjøleskapet. Ellers pleier jeg å dele en spisskål eller lignende i «båter», det blir det raske frokoster av.

  10. på tide med et nytt innlegg. leser bloggen din, men her var det jo ikkeno nytt! hehe!

  11. Interessant å lese innlegget her, spesielt fordi det er motsatt av min egen opplevelse og jeg blir nysgjerrig på hvorfor. Når det er sagt så vet jeg det er mange som finner det vanskelig å spise paleo/ lavkarbo kosthold og utvalget mat er ofte begrenset.
    Men likevel finner jeg det enkelt og her er kanskje grunnen. Jeg har tidligere blogget om livsstilendringer og logiske nivåer, der endringen først bør komme på høyere nivå som visjon, identitet og overbevisninger før man endrer hanlingene på en naturlig måte. Høyere nivå styrer lavere, og når du har de på plass er også vaner lette å endre på.
    Hjemme er det alltid enkelt. Lage mat fra «bunnen» som det kalles er like kjapt som å steke grandiose, Kutt opp grønnsaker, stek noe i panna eller i ovnen og du er ferdig. Egg i ulike varianter er også enkelt. «Skogen» der jeg plukker maten min er kjøleskapet. Mye spises direkte som det er, noe kuttes opp, noe stekes eller kokes. Enkelt okkesom. 🙂
    Sultfølelsen blir også en annen på steinalderkosthold, det er ikke like viktig å få i seg mat der og da. Er jeg ute holder jeg gjerne til jeg kommer hjem. Hvis ikke er pølse i papir (eller til nød lompe) et ok alternativ, eller en nøttepose. Enkelte butikker har varmdisker der jeg finner kylling m.m.
    Aldri opplevd å sulte ihjel noen gang.
    Heller aldri noen gang i mitt liv spist så mye god mat som jeg gjør nå, hver dag er en fest…hehe…vanskelig???? Næ….bare deilig sunt! 😉

    • Hei Tor, og takk for interessante refleksjoner. Jeg tror du har et viktig poeng med dette med visjon etc. Jeg klarer meg ganske bra nå, og jeg har mindre problemer nå i forhold til tidligere perioder hvor jeg spiste lavkarbo som en diett for å gå ned i vekt.

      Generelt bedre helse og livskvalitet er trolig min generelle «visjon», og da spesielt mindre problemer med magen.

      Jeg spiser forøvrig også ofte kjappe måltider uten å tilberede, f.eks. rå kål, grønnsaker, en boks makrell i tomat, etc. Og kalde middagsrester er jo gull, de er tross alt alltid paleo 🙂

  12. Tor har poeng her. Kunnskap om området er viktig for helhetlig forståelse. Å tenke på ferdigmatens og brødmatens fristelser blir man ferdig med etter hvert som man ser og finner ut hva det er i det. Har man vært på egen mat i noen måneder og smaker på fabrikkmat? Det smaker så sterkt av MSG/glutamat, og salt og annet krydder at man forstår det er gjort for å dekke over dårlige ingredienser. Prøv en slurk brus – sterkt sterkt søtt! Fytti rakkern.
    Selv spiser jeg to måltider om dagen. Lunsj og middag. Begge måltider innholder såpass mye mettet fett (smør, stekefett, olivenoljer, suppefett etter svineknoke, osv.) at det holder. Og selvsagt fisk, kjøtt, egg og grønnsaker som dere andre. Mye fisk. Selvfisket i Oslofjorden når jeg har anledning. I berdskap finnes som regel mandler og nøtter. Som igjen også består av ca. 60% fett.
    Det er ikke helt bra med oppdrettsfisken foret på korn og kjøtt foret på kraftfor. Det gir en dårlig fettsyrebalanse. For å kompensere på det kan det være et poeng å ta fiskeoljer.
    Brøderstatning er selvbaket brødkaker bestående av ulike frø, mandler, nøtter, fiberhusk, egg, kokos litt havre og vann. Når man har smurt dette sammen hundre ganger går det helt av seg selv, uten måling og veiing. Litt tykke så de holder seg litt myke.
    Melk og melkeprodukter står ikke på menyen.
    Spise ute. Fisk og kjøtt uten sausene, som er sterke på smak og trolig tilsatt glutamat. Kinarestauranter serverer lite med korn, men er ofte harde på bruken av glutamat. Erstatning, olivenoljer.
    Årsak til mitt nye kosthold for 7 år siden: Ble overtalt til å kutte korn og melk i 3 måneder, hadde «ingen» plager. Var på jobb og fikk en gulasj i en kantine, trolig med mel og melk. Ble nesten bevistløs av trøtthet etter lunsjen med gulasjen. Da – skjønte jeg. Vant 1 til 2 timer mer opplagthet og konsentrasjonsevne pr døgn pga kosten og stabilt blodsukker.

    • Interessant, Jørn! Jeg har spist tre måltider om dagen i hele sommer nå, og det er mer enn nok, jeg er aldri sulten. Og jeg har kjøpt meg fiskestang, så håper jeg kan få til litt selvfisket her også. Har du noen tips til gode fiskeplasser i Oslofjorden?

Legg igjen en kommentar

