Hjelmesæth svarte meg på VG Tett på nett

I dagens Tett på nett i VG svarte lege Jøran Hjelmesæth på spørsmål under overskriften «Gir lavkarbo økt risiko for hjerte- karsykdom?»

Nettmøtet var en oppfølger til VGs artikkel «Ny studie: Lavkarbo farlig for hjertet» om denne svenske studien.

Jeg hadde ikke forventet at han skulle ta med mitt spørsmål, da jeg var spydig nok til å spørre om han egentlig hadde lest studien…

Men Hjelmesæth svarte han, og her er svaret:

Hallo Steinaldermannen.no,
du stiller et veldig godt spørsmål som jeg velger å avslutte dagens nett-treff med. Vitenskaplige undersøkelser har sjelden beviskraft i seg selv, og de fleste av oss som driver med vitenskap vet godt at de fleste studier har svakheter, også denne. Den har imidlertid også flere styrker, og sett i sammenheng med tidligere studier med liknende problemstillinger så styrker den manges skepsis mot lavkarbodietter. Dette temaet engasjerer tydeligvis, og selv om dette er mitt siste svar i dag så er nok siste ord fortsatt ikke sagt om lavkarbo. Vennlig hilsen Jøran Hjelmesæth

Kudos for å innrømme at studien har svakheter, men det er dessverre for sent, etter at VG nå har nådd ut til hele norges befolkning med sine uriktige tolkninger av en særdeles svak studie. Tenk hvor mange mennesker som nå kommer til å slutte med lavkarbo — eller la være å prøve det — på grunn av Hjelmesæth og VG! Det er veldig synd, for mange av disse kommer nå ikke til å bli friske slik de kunne blitt med bedre kosthold.

Så vil jeg også ta med at Hjelmesæth  jobber i VGs egen http://www.vektklubb.no, og det er nok en genistrek å skape så mye rabalder som reklame for sin egen klubb, som etter sigende er VGs nest største inntektskilde. Sørg for at folk fortsetter å være feite, så de kan bli med i vår klubb i stedet…

De som har lyst til å lese mer om hva som er feil i studien, kan se her. Håper du har god tid, det er en lang liste…

One response to “Hjelmesæth svarte meg på VG Tett på nett

  1. Tilbaketråkk: Lavkarbotull i Birkebeiner’n | steinaldermannen.no

Legg igjen en kommentar

