Om ekstremdietter

Kona kalte en gang lavkarbodietten jeg tidligere prøvde ut for «ekstremdiett». Og det var det kanskje også, all den tid jeg spiste veldig mye kjøtt, og lesset på med majones etc. Dog vil jeg påstå den var mye mindre ekstrem enn det typiske kostholdet vi har i den vestlige verden, med store mengder brød, pasta, ris, poteter, frokostblandinger etc. Og sukker, ikke minst.

Men med steinaldermat er ikke kona lenger like skeptisk. Så mye fisk og grønnsaker som jeg nå spiser, råder det ingen tvil om hvorvidt det er sunt. Og jeg vil gå så langt som å si at mitt nye steinalderkosthold er det minst ekstreme jeg har gjort så langt i livet! Steinaldermat er naturlig mat som kroppen er laget for. Steinalderkost er grunnen til at du sitter her og leser dette.

Og når vi er inne på ekstremdietter, vil jeg fraråde alle å prøve PSMF – som virkelig er en ekstrem diett. Og hva skal du egentlig med dietter? Det er mye mer fornuftig å endre kostholdet en gang for alle.

4 responses to “Om ekstremdietter

  1. Hej Øystein! Bra blogg du har här. Kosten som vi människor har ätit i hundratusentals år kan knappast kallas extremkost. Ej heller är den en diet för själva ordet diet är en påminnelse att det är något tillfälligt. Jag hävdar bestämt att stenålderskost eller LCHF är vår naturliga föda som håller oss friska och smala. Högkolhydratkosten har jag prövat i många år. Den gav mig diabetes och hjärt-kärlbesvär. Det kan du läsa om här;
    http://fethalsa.wordpress.com/min-bok-frisk-av-mat-lchf-fran-borjan/

    • Hei Mats! Takk for det – historier som din er det som motiverer mest til å endre kosthold. Synd at vi skal bli syke før vi skjønner at vi spiser så feil… Gleder meg til å lese boken din, den er neste på listen etter Matrevolutionen.
      – Øystein

  2. Har du virkelig prøvd PFMS eller bare synser du? og forklar gjerne hvorfor du fraråder folk.

    • Hei Glenn. Jeg har ikke prøvd PFMS, og jeg ville ikke prøvd det om jeg ville slanke meg. Og det er bare synsing ja. Jeg har ingen medisinsk utdannelse. Jeg er bare en fyr som har lest endel bøker om steinaldermat og LCHF kontra vår tids mat, og som har kjent forskjellen på kroppen. Jeg fraråder PFMS fordi det strider mot det jeg har lest om sunn mat. Jeg tror det kan være skadelig, og jeg ser ikke poenget med det. Kroppen trenger kanskje ikke karbohydrater, men den trenger fett.

Legg igjen en kommentar

