Cøliaki? Ballongmage? Irritabel tarm?

For et halvt år siden gikk jeg til legen og spurte om råd. Jeg hadde mageknip, en slags «kramper» eller «stikk» på ulike steder i magen. Dette oppstod typisk etter måltider. Jeg følte meg ofte oppblåst, med noe nedsatt allmenntilstand.

Legen min er en grundig og flink fyr, han klemte og lyttet litt her og der, og sendte meg på diverse utredninger. Målet var å finne ut om det var noe farlig, for eksempel kreft. I mellomtiden skulle jeg passe på å spise nok grovt brød så jeg fikk i meg nok fiber. Mer om det rådet siden.

I tillegg til en rekke blodprøver etc., har jeg nå vært på ultralyd, koloskopi, og  gastroskopi.

At man skal kunne finne noe som helst på ultralyd forundrer meg litt, for jeg så ikke annet enn støy på skjermen. Legen derimot, sa hun så alt mulig, og at alt var som det skulle. Heldigvis.


10 responses to “Cøliaki? Ballongmage? Irritabel tarm?

  1. folk er veldig forskjellig.. kan være allergi, intoleranse eller lignende mot en eller flere ting, regner med du har kuttet ut mel og sukker? 😛
    jeg er kvitt mine mageproblemer med lavkarbo:
    http://www.themargareth.com/2011/09/min-kur-mot-ibs.html

  2. Kruskakli spiser jeg veldig sjelden, vet det kommer fra hvete. Her er det snakk om en gang i måneden kanskje, man kan ikke bli helt paranoid på lavkarboen heller:P
    Jeg MÅ ha fiber, eller stopper magen min opp på lavkarbo, spiser grønnsaker hver dag, men det er ikke nok.. magen fungerer mye mer tilfredstillende med mye mer.. spiser mest av linfrømel, chiafrø og psyllium husk, bruker faktisk cellulose pulver, inulin, m.m. alt passer bra inn i matlaging..
    Forfedrene våre fikk i seg sinnsykt mer fiber enn du kanskje tror, den lille grønnsaken vi har ved siden av kjøtt/fisk kommer ikke i nærheten, så jeg tror fiber er bra, spesielt chia frø, det er helt sykt hvor mye næring som er i de små frøene, mer omega tre en laks, mer kalsium enn melk, mer antioksidanter enn brokkoli.. osv..
    Forfedrene fikk i seg ca 50 gram fiber om dagen.. Til sammenligning inneholder 100 gram brokkoli bare 3 gram fiber..altså 1,6 kg brokkoli om dagen skal du komme på det nivået.. det er ikke så sykt med fiber i grønnsaker som man tror.. for å få opp prosenten spiser jeg fibertilskudd, siden jeg ikke flyr rundt i naturen og knasker på alt mulig rart, som de sikkert gjorde, frø og planter spiste de nok en god del av.. Man må jo spise en del fett på lavkarbo, og da er jeg rett og slett for mett til å klare å dytte inn 1,6 kg grønnsaker 😛
    Men for en som er veldig glad i grønnsaker går det sikker fint.. 🙂

    http://www.diabetescure101.com/fibergraph.htm

    • Ok, vi er kanskje forskjellige. Selv spiser jeg fisk og kjøtt ved siden av kanskje 70% grønnsaker, ikke motsatt. Men Chiafrø, har sett flere snakke om dem, men ikke prøvd selv. Linfrø spiser jeg, og litt sesamfrø, gresskarkjerner, og solsikkekjerner. 🙂

  3. jeg mener man ikke kan ta forfedrenes diett for bokstavelig, man lever jo ikke som dem uansett, men man kan imitere det på hver sitt vis 🙂

  4. hvis du tenker å prøve chia frø, er det bare å glemme å kjøpe det i Norge.. DYRT, men man kan bruke iherb.com de har mye billig helsekost, handler der hele tida, rabattkoden min er JAK784 🙂

    Du har også en koselig blogg 🙂

  5. Kjenner meg veldig igjen i det du skriver her på bloggen din når det gjelder plager. Har selv vært til ultralyd og venter på undersøkelse på sykehuset. Har du fått svar på gastroskopien din? Gleder meg viilt til jeg er ferdig med undersøkelsene slik at jeg også kan begynne på steinalderkosthold og kutte ut giften(gluten) som jeg stapper i meg hver dag.

    • Hei Lene! Jeg har ikke fått svar på cøliakitesten ennå, de har sikkert hatt en lang og fin sommerferie 😉

      Lykke til med dine undersøkelser, og gled deg til ditt nye liv uten korn. Det er herlig!

  6. Tilbaketråkk: Etter tre måneder med steinalderkost | steinaldermannen.no

Legg igjen en kommentar

